ضرورت توجه به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها به‌جای تخریب



یک زلزله‌شناس با تاکید بر اینکه ارتقاء ساختمان‌های موجود باید راهکار اصلی باشد، گفت: خراب کردن و ساختن مجدد بسیاری از ساختمان‌ها برای هیچ کشوری میسر نیست.

به گزارش ، عبدالرضا سروقد مقدم درباره اهمیت سازه‌ها و مقاوم سازی و بهسازی لرزه‌ای آن‌ها گفت: بیست سال از زلزله بم می‌گذرد که طبعات وسیعی داشت و درس‌های زیادی به ما آموخت. اگر ساختمان‌ها در زلزله آسیب کمتری ببینند تعداد مجروحان نیز کمتر می‌شود و بهتر می‌توان بحران را مدیریت کرد. عامل اصلی ساختمان‌ها هستند و آیین نامه‌ها باید در این خصوص به روز شوند.

وی ادامه داد:‌ در همین راستا نیز ما باید برای سازه‌های متعارف‌ترمان نیز بخش‌هایی در آیین نامه داشته باشیم. یکسری روش‌های ساده تحلیلی نیز در آیین نامه‌ها لحاظ شد تا طراحان ساختمان بدون پیچیدگی به فعالیت خود بپردازند. در حال حاضر تعداد زیادی ساختمان موجود است و خراب کردن و ساختن مجدد آنها برای هیچ کشوری میسر نیست. بنابراین ارتقاء ساختمان‌های موجود راهکار اصلی ماست. کارهای خوبی در این خصوص انجام شده است بنیاد مسکن در کنار تخریب و نوسازی به مقاوم سازی نیز روی آورد و زیر ساخت‌هایی در این حوزه در سازمان شکل گرفت.

سروقد مقدم که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه آیین نامه‌های جهانی در بحث زلزله از پیشرفت‌های دنیا استفاده می‌کنند اظهار کرد: ما نیز سعی می‌کنیم آیین نامه‌های خود را ارتقاء دهیم. در دنیا بعضی از سازه‌های مهم‌تر مانند بیمارستان‌ها را مقاوم سازی کردند که ما نیز باید این کار را انجام دهیم. تجربه کشورهای زلزله‌خیز بسیار برای ما مفید است ما باید در سیاست گذاری‌های تشویقی و تنبیهی بیشتر دقت کرده و شرایط ساختمان‌ها را بهتر کنیم.

این زلزله‌شناس با اشاره به اینکه مسئولان در بحث تبعات زلزله بم یکسری نقاط ضعف را جبران کردند گفت: دستورالعمل‌هایی به شکل ضابطه تدوین و روش‌های ترمیم ساختمان‌های آسیب دیده در دستور العمل‌ها ذکر شد. امیدواریم همه با کمک به هم آیین نامه‌ها و مقررات مربوط به ساختمان و ساخت و ساز را اجرایی کنیم.

انتهای پیام



منبع