در ماندگاری غدیر، هنر نقش بزرگی ایفا کرد/توجه دولت به هنر در برنامه هفتم ضرورت دارد



/قم مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به تعریف هنر اسلامی، افزود: باید در برنامه هفتم دولت نگاه عمیقی به هنر شود ‌و تغییر جریان هنر نیازمند احکام جدی تر در برنامه های کشور است.

به گزارش ، آیت الله علیرضا اعرافی در آیین اختتامیه نهمین جشنواره هنر آسمانی که امروز ۱۱ تیرماه در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد، بیان کرد: آنچه از رسول خدا در مقام ‌ولایت صادر شد غدیر خم بود که مجموعه ای از امتیازاتی است که مهم ترین آن این است که در غدیر خم نصب رسمی از موضع رسالت انجام شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه در غدیر خم معماری به گونه ای صورت گرفت که غدیر بتواند از کانال های سخت روزگار بگذرد تصریح کرد: ماندگاری غدیر خم چند عامل دارد که مهم ترین آن قدرت است. رسول خدا می دانست  که این واقعه باید از مجاری سختی بگذرد و موانع سختی در پیش روی پیام غدیر خواهد بود؛ چرا که انحرافات اجتماعی و سیاسی وسیعی در برابر این جریان وجود داشت. معمار بزرگ غدیر پیامبر بود، که توانست بماند ‌و در برابر موانع در قرن‌های متمادی مقاومت کند.

وی با تاکید بر اینکه در ماندگاری غدیر، هنر نقش بزرگی ایفا کرد ‌و آفرینش این هنر والا توسط رسول خدا سبب شفافیت این‌واقعه شد گفت: غدیر در آمیخته با هنر آسمانی ‌است. هنرغدیر با شخصیتی که کانون‌هنر عالم است گره خورده که‌ اوج آن در نهج البلاغه نمایان است.

او تصریح کرد: هر موضوع نهج البلاغه درآمیخته با هنر است و هنر حضرت علی علیه اسلام آن بود که پیچیده ترین مفاهیم فلسفی را در قالب های جذاب هنری ارائه کردند.

اعرافی با اشاره به رسالت هنرمندان حوزه علمیه، بیان کرد: باید هنرمندان حوزوی بکوشند تا همه معارف اسلام را در زیبا ترین قالب ‌ها ارائه کنند؛ رسالت هنر حوزوی در خدمت معارف اسلامی است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین ابعاد تمدن، هنراست، بیان کرد: هیچ تمدنی بی نیاز از هنر نیست و امروزه هنر، پایه اصلی تمدن غرب است؛ اما متاسفانه هنر در تمدن غربی هنری مبتذل و در اسارت شهوت است و نیازهای قدسی را به سمت معنویت های انحرافی سوق می دهد که این قانون هالیوود است.

او خطاب به هنرمندان متعهد به اسلام متذکر شد: کار هنرمندان مسلمان تغییر معادلات دنیای معاصر است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: به فضل الهی در ایران اسلامی در دهه‌های پس از انقلاب شاهد جریان‌های جدید در حوزه هنر هستیم اما همه این‌ها برای رسیدن به جریان اصلی کم است.

وی تصریح کرد: هنر آسمانی باید از جان‌های لبریز از حکمت الهی برخیزد و از علم حکمای بلند مرتبه اسلام استفاده شود.

اعرافی با اشاره به تعریف هنر اسلامی، افزود: باید در برنامه هفتم دولت نگاه عمیقی به هنر شود ‌و تغییر جریان هنر نیازمند احکام جدی تر در برنامه های کشور است.

وی اتصال هنرمندان دانشگاهی و حوزوی را مورد توجه قرار داد و بر لزوم وجود منشور هنر حوزوی تاکید کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان ضمن اظهار تاسف نسبت به هتک‌ حرمت به قرآن کریم، ‌افزود: متاسفانه امروزه به نام آزادی، بزرگ ترین کتاب آسمانی که جلوه گاه هنر متعالی است مورد جنایت واقع شد که با حمایت رسمی نهادهای اروپایی همراه است و در این راستا جامعه هنرمندان ایران در کنار تمام ملت شریف ایران این اقدام را محکوم کرده وتوقع اقدامات جدی از سمت سازمان بین الملل و دستگاه دیپلماسی اسلامی می رود.

انتهای پیام