گوترش: سازمان ملل آماده میانجیگری برای ایجاد منطقه غیرنظامی پیرامون زاپوریژیا است



دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدار با ولودیمیر زلنسکی در کی‌یف گفت، اطمینان یافتن از اینکه نیروگاه اتمی زاپوریژیا می‌تواند به فعالیت عادی بازگردد، مهم است و سازمان ملل آمادگی دارد تا برای غیرنظامی کردن کامل منطقه اطراف این نیروگاه میانجیگری کند.

به گزارش ، به نقل از خبرگزاری تاس، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل گفت: ایمنی و امنیت در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا هم حیاتی است. معتقدم که میانجیگری احتمالی برای غیرنظامی کردن کامل این منطقه، در حالی که اطمینان حاصل شود که نیروگاه مذکور می‌تواند به فعالیت عادی بازگردد، هم مهم خواهد بود. سازمان ملل آماده ارائه میانجیگری است.

او گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «به طور کامل بسیج شده است تا ایمنی و امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای در اوکراین را حفظ کند.»

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، پیشتر به تاس گفت که رایزنی‌ها برای ایجاد یک منطقه امن در اطراف زاپوریژیا به بن‌بست رسیده است زیرا اوکراین پاسخ روشنی به پیشنهادات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه نکرده است.

همچنین رنات کارچا، مشاور مدیرکل روس‌انرگواتم گفته است که روسیه از ایجاد منطقه ایمن در اطراف زاپوریژیا حمایت می‌کند، با یک شرط غیرقابل مذاکره مبنی بر توقف هرگونه فعالیت توپخانه‌ای در اطراف این نیروگاه هسته‌ای و شهر انرگودار که محل استقرار نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا است.

در همین حال دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری مشترک با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در روز چهارشنبه گفت که «حمله روسیه نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین است». گوترش در این نشست خبری گفت که صادرات کود و غلات از اوکراین و روسیه برای کاهش قیمت‌ها و پایان دادن به قحطی، ضروری است.

رئیس‌جمهوری اوکراین هم گفت: من با گوترش در مورد احترام به آزادی و حق تعیین سرنوشت صحبت کردم.

زلنسکی و گوترش بر لزوم تضمین ایمنی و امنیت در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا تاکید داشتند.

انتهای پیام