لزوم توجه جدی به بازچرخانی آب/ تلاش وزارت نیرو برای تکمیل تصفیه‌خانه منطقه ۲۲ تهران



وزیر نیرو با تاکید بر لزوم توجه ویژه به موضوع بازچرخانی منابع آبی از تلاش وزارت نیرو برای تکمیل تصفیه خانه منطقه ۲۲ تهران خبر داد.

به گزارش ، علی اکبر محرابیان در آئین امضای تفاهم‌نامه میان شهرداری تهران و وزارت نیرو ضمن تشکر از همکاری مجموعه شهرداری تهران در اجرای برنامه‌های وزارت نیرو در شهر تهران گفت: روحیه بسیار خوبی در شهرداری تهران حاکم است که دغدغه حل مشکلات شهر را دارد. تجربه بسیار خوبی در تابستان امسال برای مدیریت مصرف برق با همکاری شهرداری تهران داشتیم و در حال حاضر نیز برای مدیریت شرایط آبی این همکاری خوب ادامه دارد.

وی افزود: شهر تهران نسبت به اغلب ابرشهرها و کلانشهرها تفاوت دارد. به شکلی که عمدتا ابرشهرها در کنار دریا و رودخانه‌های خروشان بزرگ قرار دارند و کمتر شهری با وسعت و جمعیت تهران در کنار منبع آبی غیردائمی بنا شده است. با توجه به توسعه‌هایی که در طول قرن‌ها و سال‌ها اتفاق افتاده تهران به کلانشهری با جمعیت بسیار زیاد تبدیل شده که از منابع آبی برخوردار نیست. به شکلی که منابع آبی به شهر تهران می‌آیند و پنج سد که جزو سدهای خوب کشور هستند برای تامین آب تهران مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. از سوی دیگر انتقادی وجود دارد که ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته منبع جدیدی برای تهران اضافه نشده که باید در این زمینه پروژه‌هایی که آغاز شده تسریع پیدا کند تا منابع جدیدی برای تهران اضافه شود.

وزیر نیرو در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه شبکه برق را می‌توانیم توسعه و نوسازی دهیم، افزود: آب ماده‌ای ارزشمند است که قابل تولید نیست و تنها بازچرخانی می‌شود. لذا باید به مدیریت مصرف و بازچرخانی بپردازیم. در تهران به همان میزان که مصرف داریم به همان میزان تصفیه خانه برای بازچرخانی داریم.

وی تاکید کرد: بهداشتی‌ترین نوع آب در این تصفیه‌خانه‌ها تولید می‌شود که قابلیت هر نوع مصرف غیر خانگی دارد. لذا مزیتی محسوب می‌شود که اگر منابع آبی جاری به هر دلیلی محدود شود شهر می‌تواند از این منبع برخوردار باشد. باید اتفاق جدیدی رخ دهد که از منابع موجود حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم. از این منابع می‌توان برای مصارف فضای سبز، کشاورزی و صنعت استفاده کرد. برای این بخش‌ها عمدتا باید بر پایه پساب آب را تامین کنیم تا آب مصارف خانگی را از سوی دیگر با ضریب اطمینان بیشتری تولید کنیم.

محرابیان افزود: قطعا کار خوب در تهران در تمام کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروز تفاهم‌نامه با شهرداری فراتر از یک تفاهم‌نامه است. چرا که جزئیات پروژه، منابع مالی، روش اجرا و زمانبندی پروژه‌ها در آن قید شده است. تفاهم‌نامه‌ای که زمانبندی سه ساله دارد و امیدواریم سال آینده دو طرف به گونه‌ای پیشرفته باشند که ۲۰ تا ۳۰ درصد مجموع آیتم‌های قید شده در تفاهم‌نامه را برایشان پیشرفت رقم زده باشند.

به گزارش ، محرابیان در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران نیز گفت: در قالب تفاهم‌نامه امروز در بخش آب و فاضلاب امیدواریم تسریع در پروژه فاضلاب منطقه ۲۲ را شاهد باشیم. بی تردید با محدودیت‌های موجود لزوم مدیریت مصرف از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی در خصوص تکمیل شبکه فاضلاب منطقه ۲۲ نیز گفت: مسئله منطقه ۲۲ مسئله حادی است که البته برای تصفیه خانه این منطقه دو روش را همزمان مورد استفاده قرار دادیم. یکی بهره‌گیری از ظرفیت خالی موجود در جنوب غرب تهران که نیمی از این پروژه اجرا شده و فاضلاب این منطقه را به این تصفیه خانه متصل می‌کند و از سوی دیگر با رفع معارضین تصفیه خانه خرگوش دره نیز در این منطقه تکمیل و اجرایی خواهد شد. امیدواریم با تکمیل این پروژه در آینده نزدیک شاهد برداشته شدن گامی موثر در حوزه بازچرخانی آب باشیم.

انتهای پیام