گزارشی از تحولات کهگیلویه و بختیاری در جنگ جهانی اول



کتاب «سفرنامه بَهمِئی و لشکرکشی به طیبی؛ گزارشی از تحولات کهگیلویه و بختیاری در جنگ اول جهانی ۱۹۱۶-۱۹۱۸» نوشته ادوارد ویلیام چارلز نوئل و ای.جی. بی. پیل با ترجمه کاوه بیات منتشر شد.

به گزارش ، در مقدمه مترجم از این کتاب می‌خوانیم: سفرنامه بَهمِئی گزارش سفری است به یکی از حوزه‌های کمتر شناخته‌شده کهگیلویه به قلم یکی از افسران سیاسی بریتانیا، کپتین نوئل کـه به رغم شهرت و آوازه‌ای تاریخی، هنوز در مورد آثار و نوشته‌های برجای مانده از وی تحقیقات درخور توجهی صورت نگرفته است. در کنار این سفرنامه که بیشتر ارزش جغرافیایی و مردم‌شناختی دارد، مجموعه‌ای از اسناد و گزارش‌های سیاسی به قلم نوئل و یا در پاسخ به وی نیز در دسترس بود که آن‌ها نیز در مقام پیش درآمدی بر سفرنامه مزبور ترجمه و ارایه شده‌اند.  تصویری از این اسناد را سال‌ها پیش آرش خازنی در اختیارم قرار داد که از او متشکرم.

در توضیح بیشتر این اسناد و گزارش‌ها، علاوه بر اشاره‌ای مختصر به زندگانی سیاسی کپتین نوئل، سعی شد با استناد به دیگر گزارش‌های برجای مانده از مقامات سیاسی بریتانیا از تحولات کلی حوزه خوزستان در این دوره – سال‌های میانی جنگ اول جهانی – نیز تصویری ارائه شود..

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: یک سفرنامه از کپتین نوئل افسر سیاسی بریتانیا به منطقه بهمئی و یک گزارش از لشکرکشی بر ضد ایل طیبی به قلم کپتین پیل، نایب کنسول بریتانیا در اهواز در سال‌های پایانی جنگ اول جهانی به انضمام مجموعه‌ای از اسناد و گزارش‌های دیگر در توضیح جوانبی چند از سیاست‌های دولت بریتانیا در قبال آن منطقه در سال‌های مورد بحث، بخش اصلی این مجموعه را تشکیل می‌دهد.

کتاب «سفرنامه بَهمِئی و لشکرکشی به طیبی؛ گزارشی از تحولات کهگیلویه و بختیاری در جنگ اول جهانی ۱۹۱۸-۱۹۱۶» نوشته ادوارد ویلیام چارلز نوئل و ای.جی. بی. پیل با ترجمه کاوه بیات در ۱۸۴ صفحه با شمارگان ۳۳۰ نسخه و با قیمت ۷۵ هزر تومان در نشر نامک منتشر شده است.

 انتهای پیام