چرا بی اختیاری ادرار در مردان اتفاق می‌ افتد؟


وقتی اظهار می ‌شود که یک شخص با مشکل بی اختیاری ادرار روبرو شده است، به این معنی است که نشت ادرار به ‌صورت ناخودآگاه ایجاد می ‌شود و در واقع، کنترل اسفنکتر ادراری کاهش یافته یا به طور کلی از بین رفته است.

به گزارش به نقل از سعید صادق‌زاده جراح و متخصص کلیه و مجاری اداری، مسئله بی اختیاری ادرار یکی از مشکلات رایج است که بسیاری از افراد، هم آقایان و هم خانم‌ها را به خود مشغول می‌ کند. اما بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، بی  اختیاری ادرار در مردان کمتر از زنان است.

در بازه سنی ۳۰ تا ۶۰ سال، تقریباً ۳۰ درصد از خانم ‌ها با این مشکل روبرو می‌شوند، در حالی که در همین بازه سنی، تنها ۵ درصد از آقایان تجربه بی اختیاری ادرار را خواهند کرد. در این مطلب می خواهیم به دلایل بی اختیاری ادرار در مردان و انواع آن بپردازیم.

انواع بی‌اختیاری ادراری در مردان

 بی اختیاری ادراری استرسی

این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که فشار شکمی افزایش می یابد همچون سرفه، عطسه، بلند کردن اشیاء سنگین و خنده، و به عنوان بی اختیاری ادراری استرسی شناخته می‌شود. این نوع اختلال در کنترل ادرار عمدتاً در آقایان رخ می‌دهد، به خصوص پس از جراحی رادیکال پروستات که معمولا با آسیب به اسفنکتر همراه است یا پس از شکستگی لگن که اسفنکتر ادراری در مجرای مامبرانو آسیب می ‌بیند.

بی اختیاری ادراری فوریتی

بی اختیاری فوریتی ادراری زمانی رخ می‌دهد که احساس فوریت شدید برای ادرار به وجود می آید. این نوع اختلال، به بی اختیاری فوریتی یا اضطراری معروف است، زیرا ادرار در این حالت نه تنها نگهداری نمی‌شود بلکه نیاز به کنترل فوری دارد. در موارد مرتبط با آقایان، این مشکل عمدتا در پی مشکلاتی نظیر بزرگی پروستات و ایجاد انسداد در خروجی ادرار، تنگی مجرا، سابقه جراحی پروستات و تنگی در گردن مثانه اتفاق می‌ افتد. علاوه بر این، شرایطی همچون سنگ مثانه، سنگ انتهای حالب، تومور مثانه و عفونت شدید مثانه نیز می‌توانند منجر به بروز بی اختیاری فوریتی ادرار شوند.

بی اختیاری ادرار سرریزی

بی اختیاری ادرار سرریزی، یکی از انواع این اختلال است که ناشی از عدم تخلیه کامل مثانه پس از دفع ادرار به وجود می ‌آید. عدم تخلیه کامل مثانه باعث می‌ شود که مقداری از ادرار همواره درون مثانه باقی بماند و به محض حرکت، نشت ادرار رخ دهد.

بی اختیاری ادرار ترکیبی

بی اختیاری ادرار ترکیبی نیز یکی از انواع بی اختیاری ادراری است که ناشی از ترکیب چندین عامل به صورت همزمان است. به عبارت دیگر، اگر فردی همزمان از بی اختیاری استرسی و سندروم مثانه بیش‌ فعال رنج ببرد، به عنوان فردی با بی اختیاری ترکیبی شناخته می ‌شود.

چرا بی اختیاری ادرار در مردان اتفاق می‌ افتد؟

علل بی اختیاری ادرار در مردان جوان

به طور کلی، با افزایش سن، احتمال بروز این بیماری افزایش می‌یابد. اگرچه بی اختیاری ادرار در مردان جوان کمتر شایع است، اما ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. در زیر به برخی از این علل اشاره می ‌شود:

عفونت ادراری در آقایان: عفونت‌های ادراری می‌توانند در مردان جوان نیز بی اختیاری ادراری را ایجاد کنند.

التهاب مثانه در مردان: التهاب‌های مثانه نیز می‌توانند به عنوان یکی از علل این بیماری در مردان جوان مطرح شوند.

عفونت کلیه: عفونت‌های کلیه نیز ممکن است به بی اختیاری ادرار در افراد منجر شوند.

تومور مجاری ادراری: وجود تومورها در مجاری ادراری نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل در این گروه از افراد شود.

سنگ ادراری: حضور سنگ‌ها در مجاری ادراری می‌تواند به عنوان یکی از علل بی اختیاری ادرار در مردان جوان ذکر شود.

مولتیپل اسکلروز: بروز مولتیپل اسکلروز نیز یکی از علل این بیماری در مردان جوان می‌باشد.

سیگار و الکل: مصرف سیگار و الکل نیز می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر ابتلا به این عارضه تاثیرگذار باشد.

اضافه وزن شدید: اضافه وزن شدید نیز به عنوان یکی از عوامل ممکن برای این بیماری باشد.

چرا بی اختیاری ادرار در مردان اتفاق می‌ افتد؟

درمان بی اختیاری ادرار در مردان

درمان بی اختیاری ادرار در مردان توسط متخصص ارولوژی، بسته به علت، نوع و شدت بیماری، به صورت متفاوت انجام می ‌شود. در ادامه به برخی از روش‌های درمانی اشاره می ‌شود:

درمان دارویی

آنتی کولینرژیک: از داروهایی مانند اکسی بوتینین، تولتوردین، و سولیفناسین برای درمان مثانه بیش ‌فعال و بی اختیاری اضطراری استفاده می ‌شود.

میرابگرون (Mirabegron):با شل کردن عضلات مثانه و افزایش تحمل نگهداری ادرار، در درمان بی اختیاری ادرار اضطراری کمک می‌ کند.

جراحی و مداخلات

تحریک الکتریکی: جایگذاری الکترود در رکتوم و تحریک عضلات کف لگن طی چندین ماه، در درمان بی اختیاری ادرار اضطراری و استرسی موثر است.

تزریق فیلر در پیشابراه: این روش نقش موثری در درمان بی اختیاری ادرار استرسی ایفا می‌کند.

تزریق بوتاکس: در صورت عدم موفقیت روش ‌های دیگر، تزریق بوتاکس به عضلات مثانه برای درمان نوع سرریزی و اضطراری مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

تحریک اعصاب ساکرال: این روش بدون درد برای درمان نوع اضطراری و سرریزی موثر است.

جراحی: روش‌های جراحی گوناگون توسط متخصص ارولوژی می‌تواند برای درمان بی‌اختیاری ادرار در مردان موثر باشد. این روش‌ها به مراتب پایدارتر و موثرتر از مداخلات غیرجراحی می‌باشند.

انتهای رپرتاژ آگهی



منبع