لزوم معرفی ارقام جدید کشاورزی برای سازگاری با کم‌آبی و پایداری تولید



/مازندران رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه باید کشت‌های ما متناسب با شرایط اقلیمی باشد؛ چراکه به استان کم‌بارش تبدیل شدیم، گفت: معرفی ارقام جدید متناسب با شرایط اقلیمی استان و مدیریت مزرعه بر اساس شرایط اکولوژیک برای سازگاری با شرایط آب و هوایی استان از رویکردهای نوین در پایداری تولید محصولات کشاورزی استان است.

حسن عنایتی کلیجی عصر سه‌شنبه در جلسه کمیته فنی برنج با محوریت تغذیه در معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور در آمل، اظهار کرد: مازندران به‌شدت تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته و تولید محصولات کشاورزی متاثر از این شرایط است.

وی افزود: ظرفیت تولید در مزرعه به‌خوبی پیاده نشده است و نتوانستیم از ظرفیت‌های موجود به‌ویژه تغذیه گیاهی استفاده کافی و لازم را ببریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، عوامل تغذیه‌ای را در تولید پایدار محصولات کشاورزی موثر دانست و یادآور شد: همین موضوع در کاهش ضایعات محصولات هم موثر است و نقش اساسی در درآمد اقتصادی کشاورز دارد.

این مسئول ترویج و آموزش کشاورزی و توجه به صنایع کشاورزی را برای کاهش ضایعات یکی از راهکارهای موثر در پایداری تولید برنج عنوان کرد و گفت: کنترل کیفی کودهای تولیدی و عوامل تغذیه‌ای از مهم‌ترین اصول در مدیریت تغذیه گیاهی، سلامت محصول، آب و خاک است لازم است کودهای موردنیاز به اندازه کافی در دسترس کشاورزان قرار گیرد.

عنایتی با بیان اینکه مصرف کودهای ریزمغذی هم می‌تواند در افزایش کمی و کیفی محصول تولیدی موثر باشد و استفاده از این عوامل تغذیه‌ای باید گسترش یابد، خاطرنشان کرد: بازار اثر خود را روی تولید می‌گذارد و اگر بازار مناسبی برای محصول تولیدی نداشته باشیم قطعا در کاهش تولید موثر خواهد بود و پایداری تولید با چالش مواجه می‌شود.

انتهای پیام