لزوم ایجاد مسیرهای جدید افزایش مشارکت مردم در نقش‌آفرینی اقتصادی



/خراسان رضوی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی بر لزوم ایجاد مسیرهای جدید و تقویت مسیرهای فعلی جهت افزایش مشارکت مردم در نقش‌آفرینی اقتصادی تأکید کرد.

سید حامد حسینی در گفت‌وگو با با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در پیام نوروزی خود شعار سال را «جهش تولید با مشارکت مردم» اعلام کردند، اظهار کرد: مشارکت مردم عامل مهمی در راستای جهش تولید به شمار می‌آید.

وی افزود: از جمله تأکیدات مقام معظم رهبری در این شعار، ایجاد مسیرهای جدید و تقویت مسیرهای فعلی جهت افزایش مشارکت مردم در نقش‌آفرینی اقتصادی و واگذاری فرصت‌ها و منابع به مردم از طریق برطرف کردن موانع حضور مردم در عرصهٔ تولید و افزایش نقش نظارتی برای دولت و کاهش تصدی‌گری در رشد اقتصادی است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در خصوص اجرایی شدن شعار سال خاطرنشان کرد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته، نیاز به ایجاد بستر مناسب برای مشارکت مردم در حوزه اقتصاد ضروری به نظر می‌رسد.

حسینی تصریح کرد: توجه به خلاقیت و نوآوری جوانان تحصیل‌کرده و تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان، در کنار سرمایه مالی مردم و تقویت نقش و جایگاه تعاونی‌ها، مکملی مناسب برای گذر از مشکلات اقتصادی موجود است.

وی اضافه کرد: بهره‌گیری از مشارکت مردم در ابعاد مختلف مالی، فنی، مهارتی و مراحل زنجیره تولید همراه با ایفای نقش مطلوب دولت در برنامه‌ریزی، ظرفیت‌سازی، هدایت، کمک و نظارت می‌تواند به تحقق شعار سال جامه عمل بپوشاند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی ادامه داد: اجرای دقیق اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری تصدی‌گری در امر تجارت و تولید به مردم، تأمین مالی صنایع و بخش تولید کشور از طریق هدایت سرمایه نقدی خرد مردم به بخش تولید، استفاده از ظرفیت مولدسازی دارائی‌ها با هدف گردش نقدینگی و تأمین منابع، رفع موانع صادراتی در فرآیند تجارت خارجی، بهبود فضای کسب‌وکار از طریق اجرای سیاست‌های تشویقی با هدف افزایش تولید، اجرایی شدن کامل درگاه ملی مجوزها و رفع مشکلات آن از راهکارهای مهم در تحقق شعار سال به شمار می‌رود.

حسینی عنوان کرد: در راستای افزایش مشارکت مردم در جهش تولید دو مسئله حائز اهمیت، افزایش مشارکت مردم در تأمین مالی تولید و افزایش مشارکت مردم در فرآیند تولید است.

وی گفت: در سطح استانی، افزایش به‌کارگیری مشارکت بخش غیردولتی با استفاده از شناسایی ظرفیت‌های موجود در زمینه مولدسازی دارایی‌های دولتی و یا طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام که امکان ساخت، تکمیل و بهره‌برداری آن از طریق مشارکت با بخش غیردولتی وجود دارد، باید به‌عنوان یک راهکار مهم مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی یادآور شد: تقویت بخش گردشگری استان از طریق حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این زمینه از طریق کمک به تأمین مالی و رفع موانع توسعه بازار گردشگری، توجه ویژه به گردشگری سلامت با توجه به ظرفیت ویژه مشهد به‌عنوان دومین مقصد گردشگری سلامت بعد از تهران و یکی از مراکز مهم در منطقه و تمرکز بر مزیت‌های رقابتی استان در گردشگری سلامت مانند درمان بیماری‌های قلبی، درمان ناباروری، طب سنتی و… می‌تواند به‌عنوان یک راهکار مؤثر مدنظر قرار گیرد.

حسینی بیان کرد: افزایش توان حمل‌ونقل مسافری اعم از هوایی، ریلی و جاده‌ای برای مقاصد داخل و خارج کشور با هدف گسترش بخش گردشگری زیارتی استان، تقویت فرهنگ میزبانی در استان از طریق آموزش به افراد و شاغلان صنوف مرتبط با گردشگران، افزایش ارزش‌افزوده و ارزش‌آفرینی در بخش کشاورزی استان از طریق حمایت از این بخش در جهت توسعه آبیاری نوین و به‌ویژه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی با تأکید بر بخش زعفران و پسته به‌عنوان یک راهکار اجرایی برای تحقق شعار سال مؤثر است.

وی تصریح کرد: بر تشویق و آموزش کشاورزان برای استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و فاصله گرفتن از سیستم‌های قدیمی و سنتی غرقابی و جلوگیری از هدر رفت آب، رفع موانع حوزه صنایع دستی استان با توجه به فعال بودن بخش زیادی از مشاغل خرد در این بخش، به‌ویژه توجه به بخش صادرات گوهرسنگ‌ها، توجه و برنامه‌ریزی برای افزایش سهم ارزش‌افزوده بخش صنعتی استان با توجه به مزیت‌های استان از طریق تکمیل زنجیره ارزش صادرات و برگزاری دوره‌های آشنایی با مسیر صادرات محصول برای تولیدکنندگان استان تأکید می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: با توجه به شعار سال، راهکارهایی از جمله گسترش برگزاری همایش‌های آشنایی با مزیت‌های اقتصادی استان و معرفی پروژه‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، سرمایه‌گذاری برای اکتشاف کامل و وسیع ذخایر معدنی مهم این استان و اختصاص بودجه توسط دولت به سازمان زمین‌شناسی جهت انجام مطالعات اکتشافی با توجه به وجود پتانسیل بسیار بالای بخش معدن در استان، توجه به پتانسیل مناسب استان برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های پاک و تجدید پذیر و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه و توجه جدی به حوزه تخصیص و تأمین زمین در شهرک‌های صنعتی اطراف مشهد به متقاضیان احداث واحدهای تولیدی و تأمین انرژی موردنیاز واحدها در این منطقه برای تحقق این شعار می‌تواند اثربخش باشد.

انتهای پیام



منبع