«سگ‌های ولگرد» دغدغه کارگروه سلامت چالوس


/مازندران کارگروه سلامت و امنیت غذایی چالوس در حالی برگزار شد که مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس نگرانی‌های زیادی بابت اجرایی نشدن برخی مصوبات اعم از ساماندهی سگ‌های بلاصاحب تا رها شدن فاضلاب در منطقه رادیو دریا داشت.

«حدیث گردکلی» مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس امروز در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی این شهرستان که در فرمانداری برگزار شد، با اشاره به اجرایی نشدن برخی مصوبات سال گذشته، اظهار کرد: ساماندهی و کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب، راه‌اندازی هرچه زودتر کشتارگاه صنعتی، ایجاد حوضچه و حمام ضد کنه دام در مرزن آباد، انتقال کارگاه سنگ کوبی به نقطه‌ای دیگر، فراهم کردن زمینه ساخت سپتاژ تصفیه خانه چالوس جهت روشن شدن وضعیت فاضلاب کش‌ها، از مهم‌ترین مصوبات سال گذشته این کارگروه بوده که همچنان بدون اجرا مانده است.

وی افزود: قبلاً حوضچه حمام ضد کنه برای دام در مرزن آباد دایر بود اما شرکت ملی ساختمان در زمان توسعه فضای خود این حوضچه را تخریب کرد و علی‌رغم پیگیری‌های زیاد این شرکت برای احداث مجدد آن زیر بار نمی‌رود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس تصریح کرد: شهرداری برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب که خطرات زیادی را برای شهروندان به دنبال دارند قرار بود در شهرک نواب زمینی را برای نگهداری این سگ‌ها در نظر بگیرد که تاکنون نتیجه قابل توجهی به دست نیامده است.

گردکلی با اشاره به نگرانی‌های شهروندان بابت گزیدگی از بابت سگ‌های بلاصاحب گفت: در مجموع سال گذشته هزار و ۱۹۰ گزیدگی به مراکز درمانی مراجعه کردند.

وی خاطرنشان کرد: کشتارگاه سنتی چالوس قرار بود توسط شهرداری از گردونه فعالیت خارج شود و به جای آن کشتارگاه صنعتی تا آذر ماه  ۱۴۰۲ توسط شهرداری فعالیت خود را آغاز کند که پیگیر این موضوع بودیم اما همچنان کشتارگاه صنعتی فعالیت خود را آغاز نکرده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس با اشاره به فعالیت تعدادی از دکه‌های فروش مواد غذایی سرد و گرم در رادیو دریای چالوس به صورت غیر بهداشتی گفت: در مسیر رادیو دریای چالوس تعداد ۲۰ دکه و کانکس طبخ غذا وجود دارد که دارای مجوز از بهداشت نیستند اما شهرداری به آن‌ها مجوز فعالیت داده است و این کانکس‌ها فاقد آب لوله‌کشی سالم هستند و خطراتی را به لحاظ سلامت برای مردم به همراه دارد.

گردکلی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نگرانی‌ها موضوع تانکرهای فاضلاب کش است که به علت نبود سپتاژ، چالش‌هایی را برای محیط زیست و آب‌های زیرزمینی به همراه دارد و یک تهدید محسوب می‌شود که شهرداری باید هرچه زودتر در این زمینه اقدام کند.

«سگ‌های ولگرد» دغدغه کارگروه سلامت چالوس

وی با تاکید بر اینکه عدم مدیریت صحیح فاضلاب به خصوص در رادیو دریا تهدید علیه بهداشت عمومی است و جمع آوری فاضلاب در اولویت قرار دارد، یادآور شد: پیمانکاران و انبوه‌ سازان باید الزام ایجاد سیستم فاضلاب برای واحدهای مسکونی را داشته باشند زیرا در رادیو دریا فاضلاب برخی واحدهای مسکونی به بیرون نفوذ می‌کند و از آنجا به دریا می‌ریزد که باعث نگرانی شدیدی شده است.

در ادامه علی اسفندیاری معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری چالوس نیز با اشاره به اهمیت حوضچه ضد کنه برای دام در مرزن‌آباد اظهار کرد: شرکت ملی ساختمان که در زمان ساخت جاده  آنرا تخریب کرده است باید هرچه زودتر نسبت به احداث مجدد حوضچه اقدام نماید.

وی افزود: شهرداری باید با توجه به خطرات و اهمیتی که ساماندهی سگ‌های بلاصاحب دارد هرچه زودتر نسبت به ساماندهی محل نگهداری این سگ‌ها که منابع طبیعی در اختیار شهرداری قرار می‌دهد اقدام کند زیرا تعلل بیشتر ازاین آسیب وارد می‌کند.

معاون فرمانداری چالوس گفت: با توجه به خطرات جاده کندوان، اسکان اتوبوس و آمبولانس و انتقال آن از عوارضی به جاده کندوان مهم است.

در ادامه «عبدالرضا» دانش‌فر معاون شهرداری چالوس به مشکل فاضلاب کش‌ها اشاره کرد و گفت: قطعه زمینی در مجید آباد در نظر گرفته شده است که قرار است توسط بخش خصوصی احداث شود اما با اعتراضات مردمی و همسایگان مواجه بوده است.

وی گفت: از سوی دیگر با شهرداری نوشهر هم صحبت شده است که در محل نیروگاه زباله‌سوز به چالوس نیز مکانی برای دفع فاضلاب داده شود که منتظر پاسخ نوشهر هستیم.

معاون شهرداری چالوس ادامه داد: در مورد محل نگهداری سگ‌های بلاصاحب نیز زمینی را قرار است منابع طبیعی در نواب به مساحت دو هزار متر به شهرداری دهد که منتظر عقد قرارداد هستیم.

سپس «صادق رحمتی» مسئول خانه محط زیست چالوس ضمن ابراز گلایه از وضعیت نگهداری سگ‌های بلاصاحب در این شهر گفت: حدود ۶۰۰ سگ در فضای ۵۰۰ متر نگهداری می‌شود که غذای مناسبی هم در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد و چون گرسنه می‌مانند برای تامین غذا از محل خود فرار کرده و به داخل شهر و روستا می‌روند.

وی با بیان اینکه عقیم سازی مناسب صورت نمی‌گیرد، افزود: این سگ‌ها با شغال‌ها ارتباط دارند و زاد و ولد می‌کنند و در نتیجه هار تر از گذشته به داخل شهر و خیابان‌ها می‌روند و در صورتی که گاز بگیرند خطر آن چندین برابر می‌شود.

انتهای پیام



منبع