جنوب غزه، تکرار جنایت صهیونیست‌ها


با آغاز حملات رژیم صهیونیستی به شمال غزه بسیاری از ساکنان این مناطق از بیم جان و یا به دستور ارتش صهیونیستی ناگزیر به مناطق جنوبی آمدند، اما اکنون جنوب مملو از جمعیت غیرنظامی به هدفی دیگر برای نظامیان صهیونیست تبدیل شده است. اکنون دیگر در باریکه غزه هیچ کجا امن نیست؛ مدارس، بیمارستان‌ها حتی یتیم‌خانه‌ها هدف نظامیان صهیونیست است.

به گزارش ، دیرالبلح در مرکز نوار غزه، منطقه‌ای است که تحت بمباران فزاینده ارتش صهیونیستی قرار دارد. این ارتش با انتشار نقشه‌های دیجیتالی که ساکنان به سی ان ان می‌گویند یا گیج کننده است و یا به دلیل کمبود برق و اتصال به اینترنت به آن دسترسی ندارند، از فلسطینیان در برخی مناطق جنوب غزه خواسته است تا آنجا را ترک کنند. در حالیکه آنها در اوایل جنگ از مردم خواسته بودند برای امنیت خود به سمت جنوب نوار غزه حرکت کنند.

به گفته ساکنان، حملات در دیرالبلح یک شبه رخ داد و تا صبح مردان، زنان و کودکان در حال آواربرداری بودند. اما این بار، ساکنان برای یافتن عزیزان حفاری نمی‌کردند. آنها ناامیدانه به دنبال غذا و سایر لوازم ضروری بودند.

در حالی که حملات رژیم صهیونیستی به غزه وارد نهمین هفته خود می‌شود، دسترسی به آب، غذا و برق در باریکه‌ای که محل زندگی بیش از ۲ میلیون فلسطینی است، سخت‌تر شده است. به گفته وزارت بهداشت غزه، از زمان آغاز عملیات غزه، بیش از ۱۵۸۹۹ نفر در غزه کشته شده‌اند.

جنوب غزه، تکرار جنایت صهیونیست‌ها

یکی از ساکنان که در پشت جمعیتی از مردم که در حال جستجو برای تامین مایحتاج زندگی هستند، ایستاده به خبرنگار سی ان ان می‌گوید: «هرج و مرج کامل.» او گفت که یک یتیم خانه نیز مورد حمله قرار گرفته است.

کمیل الراعی، یکی دیگر از ساکنان که از سال ۲۰۰۶ اینجا زندگی کرده و خانه‌اش در حملات ویران شده با اشاره به انبوه فلسطینی‌هایی که در میان آوارها پراکنده شده‌اند، می‌گوید: به مردم نگاه کنید. همه گرسنه هستند.

بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا (WFP)، کل جمعیت غزه به کمک غذایی نیاز دارند. در آغاز بحران کنونی، این سازمان امداد با ۲۳ نانوایی فعالیت می‌کرد. اما سیستم‌های غذایی در حال فروپاشی هستند. آخرین نانوایی که این برنامه با آن کار می‌کرد به دلیل نداشتن سوخت یا گاز تعطیل شد.

ابراهیم دبور، یکی دیگر از ساکنان دیرالبلح، گفت: نانوایی البرکه با تهیه نان رنج مردم را کاهش می‌داد. این نانوایی باید خارج از اهداف نظامی می‌بود. صادقانه بگویم، ضربه زدن به نانوایی باید تروریسم تلقی شود.

یک روز پس از اینکه ارتش صهیونیستی اعلام کرد در حال گسترش عملیات زمینی خود است، اعلام کرد که حدود ۲۰۰ هدف حماس در نوار غزه را هدف قرار داده است. اهداف آن شامل مدرسه‌ای در شهر بیت حانون در شمال شرقی بود.

ارتش صهیونیستی به صراحت اعلام کرده است که مرحله بعدی آن شامل کل قلمرو، از جمله بخش‌هایی از جنوب غزه می‌شود، جایی که هزاران فلسطینی آواره که از جنگ در شمال فرار کرده‌اند، در آن پناه گرفته‌اند.

اعلامیه‌ها و تماس‌های تلفنی تخلیه

جنوب غزه، تکرار جنایت صهیونیست‌ها

ارتش صهیونیستی در روزهای اخیر بارها اعلامیه‌هایی را بر فراز شهر جنوبی خان یونس منتشر کرده است که این منطقه را «منطقه جنگی» خوانده و از ساکنان خواسته است فوراً آن را تخلیه کنند. از مردم خواسته شده چندین منطقه در جنوب شرقی خان یونس را تخلیه کنند و به شهروندان دستور داده شده تا بیشتر به سمت جنوب حرکت کنند. جنوب غزه زمانی که اسرائیل در حال انجام عملیات خود در شمال بود، منطقه‌ای امن تعیین شده بود که باعث شد بیش از یک میلیون نفر از شمال به آنجا نقل مکان کنند.

این دستورالعمل در رسانه‌های اجتماعی تکرار شد، جایی که ارتش اسرائیل روز جمعه نقشه جدیدی از غزه را منتشر کرد که باریکه را به صدها بخش شماره گذاری شده تقسیم کرد که آنها را «مناطق تخلیه» نامیده است.

منتقدان گفته‌اند این نقشه گیج کننده و نادرست است. ساری باشی، مدیر برنامه دیده‌بان حقوق بشر، در ایکس (توییتر)، در مورد تصویر اسرائیل از یکی از نقشه‌ها که محله‌ها را به بلوک‌ها تقسیم می‌کند، گفت: «ارتش اسرائیل دوباره به مردم خان یونس می‌گوید که فرار کنید. باز هم، نقشه با دستورالعمل‌های نوشته شده در تضاد است، آنها می‌دانند که هیچ جای امنی برای رفتن و هیچ راه امنی برای رسیدن به آنجا وجود ندارد.

جنوب غزه، تکرار جنایت صهیونیست‌ها

اما تعداد کمی از فلسطینی‌ها توانسته‌اند از نقشه اسرائیل استفاده کنند. برخی اعلامیه‌ها را ندیده‌اند، در حالی که آنهایی که دیده‌اند می‌گویند نه برق دارند و نه به اینترنت برای اسکن بارکد دسترسی دارند، زیرا اسرائیل هر دو را قطع کرده است. ارتش صهیونیستی مدعی است که از این نقشه برای راهنمایی مردم در مورد محل تخلیه استفاده خواهد کرد.

اعلامیه‌هایی که ارتش صهیونیستی رها کرده است شامل یک کد QR است که وقتی با تلفن هوشمند اسکن می‌شود، نقشه نوار غزه را نشان می‌دهد که مانند شبکه‌ای نشان می‌دهد که اسرائیل می‌گوید مناطق امن و ناامن برای غیرنظامیان است. بسیاری از مردم غزه که در فقر زندگی می کنند، تلفن هوشمند در اختیار ندارند. خلیل ابومراحیل گفت: «بدون برق، اینترنت وجود ندارد. مدتی است که از فیس بوک استفاده نکرده‌ایم.»

آنها با اشاره به تخلیه اولیه از شمال به سی ان ان گفتند که به غیر از اعلامیه‌ها، با تماس از سوی ارتش صهیونیستی اغلب به ساکنان گفته می‌شود که مناطق خاصی را تخلیه کنند.

بر اساس گزارش آنروا، حدود ۱.۹ میلیون نفر، بیش از ۸۰ درصد از کل جمعیت غزه، از ۷ اکتبر در سراسر نوار غزه آواره داخلی شده‌اند که تخمین می‌زند نزدیک به ۱ میلیون نفر در نقاط مرکزی و جنوبی غزه از جمله خان یونس و رفح پناه گرفته‌اند.

سالی عصام، یک فلسطینی آواره ساکن دیرالبلح، گفت: در حال حاضر ۵۰ روز است که اینترنت نداریم. فقط خدا می‌داند بعد از دیرالبلح هدف کجاست.

بسیاری از آنها برای دومین یا سومین بار از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر آواره می‌شوند.

حمدی ظاهر، اهل شمال غزه، می‌گوید که به مدت یک ماه در بیمارستان الشفاء پناه گرفت، سپس دستور داده شد به جنوب به مناطق امنی برود که اکنون به آنها گفته می‌شود آنها را تخلیه کنند. 

نسرین عبدالموتی با دختر و نوزاد دو ساله‌اش آواره است. او می‌گوید: آنها به ما گفتند که از شمال به سمت خان یونس حرکت کنیم، زیرا جنوب امن‌تر است، و اکنون خان یونس را بمباران کرده‌اند. حتی خان یونس هم اکنون امن نیست و حتی اگر به رفح حرکت کنیم، رفح نیز امن نیست. آنها می‌خواهند ما کجا برویم؟

سازمان ملل می‌گوید، بخش‌هایی از خان یونس که دستور ترک آن‌ها داده شده بود، خانه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر قبل از جنگ بود، بدون احتساب صدها هزار نفری که برای پناه گرفتن از بمب‌ها به منطقه آمدند.

انتهای پیام



منبع