انتقاد رئیس اتاق بازرگانی نسبت به از دست رفتن جایگاه جهانی رفسنجان در محصول پسته



/کرمان رئیس اتاق بازرگانی شهرستان رفسنجان نسبت‌به از دست رفتن جایگاه جهانی این شهرستان در محصول پسته انتقاد کرد. 

مجید حجت شامگاه هشتم دی‌ماه در کارگروه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی شهرستان رفسنجان اظهار کرد: کار اتاق بازرگانی مشاوره به قوای سه‌گانه و مطالبه‌گری از بخش‌های دولتی است و قدرت اجرایی و قانون‌گذاری ندارد.

وی ادامه داد: ما پارلمان بخش خصوصی هستیم، دغدغه‌های کشاورزان را به قوای سه گانه انتقال می‌دهیم و در راستای رفع آن‌ها راهکار پیشنهاد می‌کنیم.

حجت افزود: رفسنجان قطب صنعت پسته ایران بوده که اکنون آمریکا جایگاه نخست تولید و صادرات پسته را از آن خود کرده و بر مشکلات ما افزوده است، در تابستان نیز بخشنامه خاموشی موتورپمپ‌ها صادر شد و خسارت جبران‌ناپذیری را برای کشاورزان رقم زد آن‌هم در شرایطی که باغات پسته نیازمند آب بودند.

حجت با بیان اینکه امیدواریم با مطرح شدن مشکلات بتوانیم راهکار رفع آن را نیز ارائه دهیم، بیان کرد: از معضلات دیگر ما بحث کود و سموم کشاورزی است که برخی کشاورزان بدون تحقیق از برخی سموم استفاده می‌کنند که خسارت‌هایی را به باغات پسته وارد می‌کند و محصول کشاورز را خراب می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی رفسنجان با اشاره به این‌که امروزه تولید محصولات کشاورزی علمی شده، اما ما همچنان به روش سنتی پیش می‌رویم، بیان کرد: محصولاتمان کیفیت خود را از دست داده و تولیداتمان به حداقل رسیده و یکی از اشتباهاتمان این است که ژن خوب برخی درختان را شناسایی نمی‌کنیم که پرورش دهیم تا به کمک تولید محصول بیاید.

وی تأکید کرد: یک اتفاق مثبت در حوزه کشاورزی تاسیس صندوق‌های حمایتی از کشاورزان است که با تاسیس صندوق پسته در ابتدای فصل تمام مشکلات کشاورزان در زمینه پسته حل خواهد شد و مستلزم آن است که مس پای کار بیاید و با خریداری سهام بخش دولتی کمک کند.

به گزارش ، ایجاد صندوق پسته، رفع مشکلات تنش آبی بخش کشاورزی، رفع مشکل مواد ۲۷ و ۲۸ آب، رفع مشکلات از سوی نظام مهندسی کشاورزی، ایجاد صنایع تبدیلی در حوزه پسته، ایجاد شهرک گلخانه‌ای، رفع مشکل مالیات برای کشاورزان در حوزه پسته، ایجاد کمیته اطلاع رسانی بین مرکز تحقیقات و کشاورزان، افزایش ضریب نفوذ بیمه، رفع تداخل اراضی ملی و مستثنیات کشاورزی، رفع موانع تولید و صادرات پسته و کشاورزی از جمله موانع مطرح‌شده بخش کشاورزی رفسنجان در این جلسه بود.

انتهای پیام



منبع