نماینده اوکراین: چین باید در مذاکرات پایان جنگ حضور داشته باشد


نماینده ارشد اوکراین پس از نشست دیپلماتیک سطح بالا در آستانه مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس گفت که چین باید در مذاکرات برای پایان دادن به جنگ با روسیه مشارکت کند.

به گزارش ، آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین گفت مهم است که چین، متحد روسیه، هنگام تشکیل جلسات بیشتر در مورد فرمول صلح اوکراین پای میز مذاکره باشد.

لی چیانگ، نخست‌وزیر چین، این هفته هیاتی را در داووس هدایت خواهد کرد.

یرماک در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی با لی دیدار خواهد کرد، گفت: «باید ببینیم» و افزود که دستور کار نهایی رئیس جمهور اوکراین را ندیده است.

به گزارش رویترز، زلنسکی قرار است امروز دوشنبه برای دیدار با رئیس کنفدراسیون سوئیس «ویولا آمهرد» وارد برن سوئیس شود.  ایگنازیو کاسیس، مشاور فدرال سوئیس و وزیر خارجه این کشور که در گفتگوهای روز یکشنبه درباره طرح صلح اوکراین شرکت کرد، در یک کنفرانس مطبوعاتی قبلی گفت: «ما باید هر کاری برای پایان دادن به این جنگ انجام دهیم.» کاسیس گفت: «چین نقش مهمی ایفا می‌کند. ما باید راه‌هایی برای همکاری با چین در این زمینه پیدا کنیم.» وی افزود که روسیه و اوکراین هیچ کدام مایل به دادن امتیاز نیستند.

مشاوران ارشد سیاست‌گذاری خارجی از کشورهای غربی و اوکراین روز یکشنبه فرمول صلح زلنسکی را با هدف پایان دادن به جنگ با روسیه مورد بررسی قرار دادند.

نماینده اوکراین: چین باید در مذاکرات پایان جنگ حضور داشته باشد
حاضران در نشست مشاوران امنیت ملی برای بررسی طرح صلح اوکراین در داووس

این چهارمین نشست با حضور مشاوران امنیت ملی اینبار در داووس، سوئیس بود که هدف از برگزاری آنها بررسی راه حلی صلح آمیز برای جنگ اوکراین است، البته مطابق با طرح و فرمول اوکراینی‌ها.

در نشست یکشنبه ۸۰ هیات خارجی حضور داشتند. نشست داووس پس از یکسری نشست‌های غیر علنی در دانمارک، عربستان و مالت در تابستان و پاییز برگزار شد.

زلنسکی فرمول ۱۰بندی صلح خود را با محوریت خروج تمامی نیروهای روسی از اوکراین مطرح کرده است.

انتهای پیام



منبع