نخست وزیر سابق فرانسه: از روسیه حتی یک سنت هم نگرفتم



نخست وزیر سابق فرانسه که در حال حاضر بابت ارتباط احتمالی با روسیه تحت بازجویی و تحقیقات قرار دارد، امروز (چهارشنبه) گفت: حتی یک سنت هم از مسکو دریافت نکرده‌ام.

به گزارش ، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این تحقیقات توسط حزب مارین لوپن علیه فرانسوا فیون، نخست وزیر سابق فرانسه انجام شده‌است.

برای چندین هفته، یک کمیسیون پارلمانی به ریاست ژان فیلیپ تانگو تحقیقاتی را درباره دست داشتن احتمالی فیون در مداخله سیاسی، اقتصادی و مالی توسط کشورهای خارجی با هدف تاثیر گذاری یا سازش عقاید مردمی، مقام‌های دولتی یا احزاب سیاسی در فرانسه انجام داد.

روز سه‌شنبه اما فیون گفت که هرگز به صورت مستقیم تحت تاثیر مداخله روسیه قرار نگرفته است.

وی در پارلمان گفت: این تصور که چون نخست وزیر بودم، دیگر حق هیچ گونه فعالیت حرفه‌ای دیگری را ندارم، غیرقابل قبول است. در تمام دوران حرفه سیاسی‌ام هرگز یک سنت هم از روسیه دریافت نکردم.

نخست وزیر سابق فرانسه همچنین گفت: اگر تصمیم می‌گرفتم هیات مدیره شرکتهای روسی را ترک نکنم، به طور طبیعی، برای کار در آنجا پاداش دریافت می‌کردم.

وی خاطرنشان کرد، در ۳۶ سال فعالیت سیاسی‌ام کاملا به مداخله‌های خارجی و تعارض منافع آشناست و افزود: من با این مداخله‌ها روبرو شده‌ام و در اکثر موارد این مداخله‌ها از سوی آمریکا بوده است. برای پنج سال، من و نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری سابق فرانسه توسط آژانس امنیت ملی آمریکا شنود می‌شدیم.

فیون همچنین به جاسوسی چین و مداخله از سوی ترکیه، مراکش و الجزایر نیز اشاره کرد زمانیکه آنها به صورت مستقیم به رای دهندگان در طول انتخابات فرانسه و از طریق اشخاص مذهبی مشاوره می‌دادند.

بسیاری از قانونگذاران فرانسوی اقدام حزب مارین لوپن را برای آغاز تحقیقات از فیون تلاشی برای منحرف کردن توجهات به تحقیقات از خود این حزب می‌دانند که به دریافت منابع مالی از روسیه متهم است.

فیون، نخست وزیر دوران ریاست جمهوری سارکوزی ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ اعلام کرده بود که از هیات مدیره کمپانی‌های انرژی “سیبور” و ” زاروبژنفت” روسیه به دلیل حمله روسیه به اوکراین کناره گیری می‌کند.

وی یکی از اعضای هیات مدیره شرکت زاروبژنفت و مدیر مستقل شرکت سیبور بود.

انتهای پیام