مراودات فرهنگی با کشورهای همسایه در اولویت دولت است



/خراسان رضوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مراودات فرهنگی با کشورهای همسایه دوست و مسلمان در اولویت دولت است و ما با همه این کشورها مراودات مرتبی داریم.

محمدمهدی اسماعیلی یکشنبه، ۲۳ بهمن‌ ماه، در حاشیه بازدید از مجتمع نیمه‌تمام فرهنگی شهرستان قوچان در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر خود به کشور ترکمنستان از مسیر مرز مسافری باجگیران عنوان کرد: مراودات فرهنگی با کشورهای همسایه دوست و مسلمان در اولویت دولت است و ما با همه این کشورها در سال جاری مراودات مرتبی داشتیم.

وی افزود: بر همین مبنا هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان برگزار می‌شود و من نیز به دعوت وزیر فرهنگ ترکمنستان عازم این کشور هستم و امیدواریم در این سفر تفاهم‌نامه‌های جدیدی در همه حوزه‌ها به‌ ویژه در حوزه فرهنگ و هنر منعقد کنیم.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به بازدید از مجتمع فرهنگی شهرستان قوچان گفت: برای به سروسامان رسیدن هر چه سریعتر این مجتمع طی یک سال آینده ۲ راه‌ حل وجود دارد؛ نخست اینکه این مجتمع با انعقاد یک تفاهم‌نامه با شرط حفظ کاربری فرهنگی به شهرداری قوچان تحویل داده شود تا مراحل اتمام کار ساخت آن توسط شهرداری انجام شود.

وی اضافه کرد: طرح دیگری که با همکاری شهرداری‌ها در برخی از شهرها برای مجتمع‌های تکمیل و یا در حال ساخت اجرا شده، تبدیل بخشی از پروژه به کاربری تجاری برای راه‌اندازی مجموعه فروشگاه‌های کتاب یا فروش صنایع فرهنگی است تا از محل درآمد آن به تکمیل پروژه اقدام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری کنگره ۱۰۶۰ شهید شهرستان قوچان در سال ۱۴۰۳ و مکاتبه با وزارت ارشاد در حوزه تولید مسائل فرهنگی همچون آثار و نشر کتاب و تهیه محتوای فرهنگی گفت: همه هزینه‌ها برای تولید و توزیع امور انتشاراتی این کنگره را پرداخت خواهیم کرد. همچنین در صورت درخواست در سایر حوزه‌ها برای این کنگره آماده کمک هستیم.

وی در خصوص درخواستی مبنی بر کمک برای ساخت تندیس گرامیداشت یاد امیر کهتری، فرمانده وقت تیپ ارتش قوچان و یکی از فاتحان شکست حصر آبادان هم اعلام آمادگی کرد.

به لحاظ زیرساخت‌های فرهنگی در حالت انفعال به سر می‌بریم

حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق، امام‌جمعه قوچان، در حاشیه بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجتمع نیمه‌تمام فرهنگی شهرستان قوچان با انتقاد از وضعیت مجتمع فرهنگی این شهرستان گفت: قوچان زادگاه آقانجفی قوچانی است.

وی افزود: ورزشکاران، هنرمندان و شهدایی همچون شهید یوسف کلاهدوز و علمای بسیار بزرگی از این شهر برخاستند اما این مجتمع و مراکز فرهنگی قوچان در شان مردم این شهرستان نیست و حقیقتا از لحاظ زیرساخت‌های فرهنگی در حالت انفعال به سر می‌بریم.

هراتی مطلق افزود: جوانانی که دیروز به مناسبت ۲۲ بهمن به میدان آمدند و حماسه آفریدند، یک سینما، یک استخر یا یک مرکز فرهنگی ندارند.

امام‌جمعه قوچان با گلایه از وضعیت موجود شهرستان گفت: سلام ما را به رئیس‌جمهور برسانید و بفرمایید توقع ما از دولت انقلابی بیشتر از این حرف‌هاست. انشاءالله اعتباری بگذارید تا این مجموعه که در ورودی شهر هم قرار دارد و مسافران و زائرین علی ابن موسی‌الرضا(ع) از مقابل آن تردد می‌کنند، به اتمام برسد.

وی با اشاره به برگزاری کنگره آیت‌الله هاتف قوچانی در شهرستان قوچان گفت: آیت‌الله هاتف قوچانی وصی مرحوم آیت‌الله قاضی طباطبایی بود و به همین مناسبت در شورای فرهنگ عمومی مصوب شد که یادواره‌ای برای بزرگداشت این عالم شهیر در اسفند ماه برگزار شود اما به دلیل فراهم نشدن اعتبار و بودجه متاسفانه این موضوع به تعویق افتاد و بناست مرداد ماه سال آینده این بزرگداشت برگزار شود.

انتهای پیام