قیام ۱۵ خرداد در راستای حمایت از باورها و فرهنگ دینی و مذهبی کشور رخ داد



معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه گفت: امام راحل به خوبی متوجه شد سرنگونی رژِیم شاهنشاهی در سایه مبارزه همزمان با استبداد داخلی و استکبار خارجی میسر می‌شود چرا که این دو، دو روی سکه به استضعاف کشیده شدن ایران بودند.

به گزارش ، کاظم غریب‌آبادی شامگاه دوشنبه ۱۵ خرداد در آیین گرامیداشت شهدای قیام ۱۵ خرداد که در گورستان مسگرآباد تهران برگزار شد، اظهار کرد: قیام خونین ۱۵ خرداد به این دلیل شکل گرفت که آمریکا و انگلیس بر مقدرات ایران تسلط داشته و پای اسرائیل به کشور باز شده بود، در این شرایط امام راحل به این نتیجه رسید که مسیر مبارزه و قیام دیگر از طریق تذکر لسانی ممکن نیست و باید روش‌های مبارزه و مقابله با رژیم ستم‌شاهی متحول شود. امام راحل با کمک و اتکا به نقش و قدرت مردم در مقابل رژیم شاهنشاهی و سیاست‌های شاه که باورهای دینی، مذهبی و فرهنگی مردم را هدف قرار داده بود، ایستادگی کردند.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه گفت: قیام ۱۵ خرداد در راستای حمایت از باورها و فرهنگ دینی و مذهبی کشور رخ داد. این قیام ریشه در باورها و هنجارهای اسلامی و مذهبی دارد و این امر موجب ماندگاری آن و نتیجه دادن آن در پیروزی انقلاب شد.

غریب آبادی یکی از مهمترین ویژگی‌های این قیام را مردمی بودن آن اعلام کرد و افزود: در قیام ۱۵ خرداد مردم وقتی مشاهده کردند که دین و مذهب‌شان به خطر افتاده و نفوذ و تسلط استکبار به کشور روز به روز افزایش می‌یابد، به صورت خودجوش وارد میدان شده و آن اتفاق بزرگ را رقم زدند.

وی، رهبری بی‌نظیر امام راحل را به عنوان دیگر عامل شکل گیری قیام ۱۵ خرداد دانست و اظهار کرد: امام خمینی(ره) با آن صراحت بیان و شجاعت مثال زدنی و درک صحیحی که از شرایط و تحولات حاکم بر جامعه داشتند، با اتکا به قدرت مردم این حرکت را آغاز و تا به سرانجام رسیدن ، رهبری کردند.

وی یادآور شد: مطرح شدن اسلام به عنوان یک مکتب، عامل دیگر شکل گیری قیام خونین ۱۵ خرداد بود. مردم بر اساس اصول و ارزش‌های دینی و اسلامی حرکت خود را در ایام محرم و سوگواری سید و سالار شهیدان آغاز کردند و در این بین، نفش روحانیت و گروه‌های مذهبی بی‌نظیر است.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه مبارزه همزمان با استکبار خارجی و استبداد داخلی را از دیگر ویژگی‌های قیام ۱۵ خرداد عنوان کرد و افزود: امام راحل به خوبی متوجه شد سرنگونی رژِیم شاهنشاهی در سایه مبارزه همزمان با استبداد داخلی و استکبار خارجی میسر می‌شود چرا که این دو، دو روی سکه به استضعاف کشیده شدن ایران بودند.

غریب آبادی با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل گفت: امام خمینی(ره) با دو ویژگی بارز خداباوری و تکیه بر توان و قدرت مردم، چه پیش از انقلاب و چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اساس نظام را پی‌ریزی کرد، اصولی که رهبری معظم انقلاب نیز همواره به آن تکیه و باور داشته و دارند.

انتهای پیام