فردا، آغاز همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی در اهواز



/خوزستان دبیر اجرایی ششمین همایش مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی از برگزاری این همایش از فردا تا ۱۱ اسفندماه خبر داد.

جعفر آل‌کثیر در نشست خبری ششمین همایش مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی که امروز (۸ اسفندماه) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: صنعت نیشکر حامی اصلی ششمین کنفرانس مدیریت آبیاری و زهکشی است که از فردا ۹ اسفندماه به مدت دو روز در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می‌شود.

به گزارش ، وی افزود: یکی از معضلات مبتلابه کشور بحث آب است. آب از دو منظر تولید غذا و اشتغال در کشور بسیار اهمیت دارد. عمده اشتغال کشور در بحث کشاورزی است. تغییرات اقلیمی جهانی که منجر به خشکسالی و کمبود آب شیرین در سطح جهان شده است و از طرف دیگر نیز با افزایش جمعیت مواجه هستیم که نیاز به تولید غذا دارند.

دبیر اجرایی ششمین همایش مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی گفت: وقتی کمیت کم می‌شود باید به سمتی برویم که بهره‌وری آب را افزایش دهیم. موضوع اصلی سمینار نیز تاکید بر پایداری تولید و بهره‌وری مصرف آب است. لذا با دعوت از فرهیختگان و تحصیل‌کردگان آب و کشاورزی امیدواریم بتوانیم از راهکارهای علمی برای بهره‌وری مصرف آب و امنیت غذایی بهره ببریم و نتایج آن برای کشور مفید باشد.

دکتر منا گلابی، عضو هیات علمی آبیاری و زهکشی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست گفت: همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی برای اولین بار سال ۸۷ در استان خوزستان به دبیری دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد و پس از آن به صورت دوره‌ای در سال‌های ۸۸، ۸۹،۹۲ و ۹۶ برگزار شد.

وی ادامه داد: بر اساس آمار، پنج دوره گذشته همایش، ۴ هزار و ۴۳۴ نویسنده داشته که در تدوین مقالات مشارکت داشته‌اند. این مقالات تاکنون ۷۱۷ بار ارجاع داشته‎اند و این همایش یکی از مهمترین رویدادهای سطح کشور در این حوزه است‌

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: استان خوزستان در حوزه شبکه‌های آبیاری و زهکشی، مهد در کشور بوده است و بیشترین تعداد شبکه‌ها در استان خوزستان به بهره‌برداری رسیده‌ است.

گلابی افزود: دبیرخانه همایش از تیرماه ۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز کرد و دانشگاه شهید چمران اهواز از ۹ تا ۱۱ اسفندماه میزبان همایش است. برگزارکنندگان اصلی همایش علاوه بر دانشگاه شهید چمران اهواز، شرکت‌های توسعه نیشکر و صنایع جانبی، کشت و صنعت کارون، جمعیت علمی فناوری نیشکر ایران و سازمان آب و برق خوزستان هستند و علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز حمایت داشتند.

وی یادآور شد: فردا پس از افتتاحیه ششمین همایش مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی، افتتاحیه نمایشگاه جانبی نیشکر را داریم که با حضور شرکت‌های بزرگ نیشکر انجام می‌شود. علاوه بر آن نشست‌های تخصصی و ارائه مقالات را نیز خواهیم داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: با هدف ایجاد علاقه‌مندی در دانشجویان، ۱۱ اسفندماه بازدید علمی را اجرا خواهیم کرد که شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی ناحیه شمال آن میزبان دانشجویان خواهد بود.

وی با اشاره به محورهای ششمین همایش مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی، گفت:  به طور کلی در شش محور اصلی شامل مطالعه و طراحی شبکه‌های آبیاری و زهکشی‌، مسائل و مشکلات، مدیریت و بهره‌برداری، ارتقای مدیریت مصرف آب، آثار محیط زیستی و مباحث نوین مقاله دریافت شده است.

گلابی گفت: یکی دیگر از اهداف برگزاری نمایشگاه، برقراری ارتباط بین دانشجویان و صنعت و ایجاد علاقه‌مندی و انگیزه است. امیدواریم این همایش محلی برای بهبود وضعیت مدیریت شبکه و آبیاری کشور باشد.

دکتر محمد الباجی، دبیر علمی ششمین همایش مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی نیز گفت: ۸۰ درصد منابع آبی در بخش آبیاری اراضی کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این امر اهمیت صحیح مدیریت شبکه‌های آبیاری را نشان می‌دهد. با توجه به خشکسالی ‌های اخیر کشور و کمبود آب، مهمترین محور مدنظر همایش بهره‌وری پایدار از شبکه‌های آبیاری با تاکید بر ارتقای بهره‌وری مصرف آب است.

وی افزود: از محققان و دانشجویان درخواست کردیم که مقالات خود را در چارچوب این محور ارسال کنند. از دیگر محورهای همایش مدیریت و مطالعات شبکه‌های آبیاری و زهکشی، ارتقای مدیریت و بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی، ارزیابی زیست محیطی شبکه‌های آبیاری و زهکشی و مباحث نوین در شبکه‌های آبیاری و زهکشی و مسائل و مشکلات این حوزه است.

الباجی عنوان کرد: در این همایش علاوه بر ارائه مقالات، کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی توسط محققان و اساتید با هدف بررسی مسائل فنی، مشکلات شبکه‌های آبیاری و زهکشی برگزار می‌شود و تجارب خود را منتقل می‌کنند.

وی ادامه داد: ۲۵۱ مقاله به این همایش ارسال شد که ۱۱۸ مقاله در نهایت پذیرفته شدند. برای هر مقاله سه داور از دانشگاه، مراکز تحقیقاتی و سازمان‌ها در نظر گرفته شده بود.

دبیر علمی ششمین همایش مدیریت شبکه‌های آبیاری وزهکشی یادآور شد: ۶۹ داور در داوری مقالات نقش داشتند و ۳۰ مقاله برتر در مجلات مهندسی علوم آب و آبیاری دانشگاه شهید چمران اهواز، مدیریت و کاربرد آب‌ و پژوهش‌های نوین در مهندسی آب چاپ خواهند شد.

الباجی گفت: در حاشیه این همایش، گردش علمی و بازدید از سد دز و شبکه آبیاری شمال برگزاری خواهد شد.

وی افزود: قصد داریم در سال ۱۴۰۳ هفتمین همایش مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی را به صورت بین المللی با تاکید بر شرکت کشورهای ترکیه، عراق، روسیه، عمان، افغانستان و پاکستان با محوریت آبیاری و زهشکی در اراضی خشک و نیمه خشک برگزار کنیم.

انتهای پیام