فراهم شدن امکان خرید متری زمین در بجنورد/ موافقت شورا با تاسیس صندوق املاک و مستغلات



/خراسان شمالی اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد با تاسیس صندوق املاک و مستغلات در شهرداری موافقت کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد امروز (۲۶ دی ماه) در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بجنورد، اظهار کرد: این صندوق‌ها، سرمایه افراد را جمع‌آوری و از سرمایه تجمیع‌شده برای خریدن املاک گوناگون استفاده می‌کنند.

جمشین عین‌بیگی گفت: سرمایه‌گذاران از سود بازار مسکن بهره‌مند می‌شوند و این در حالی است که هیچ دخالتی در فرآیند خرید و فروش املاک یادشده ندارند. به همین علت، علاوه بر افراد با سرمایه‌های کوچک، بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ که قادر به خرید املاک هستند، اما وقت کافی برای خرید و فروش آن‌ها ندارند می‌توانند از مزایای این صندوق‌ها استفاده و در وقت خود صرفه‌جویی کنند.

شهردار بجنورد نیز در این‌باره بیان کرد: در راستای پیگیری تصمیم‌های کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر مبنی بر استفاده شهرداری از ظرفیت تشکیل صندوق املاک و مستغلات، به موجب آیین‌نامه مالی موضوع ماده یک قانون درآمد پایدار و هزینه‌ها و مطابق مواد ۵، ۶ و ۷ آن استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی و بازار سرمایه راه جدیدی را برای کسب درآمد شهرداری‌ها به‌وجود آورده است.

سیدمحمدعلی کشمیری ادامه داد: مطابق این قانون، شهرداری‌ها می‌توانند برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مصوب شهری و طرح‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی با پیش‌بینی تضمین‌های کافی در چارچوب ضوابط و مقررات، از این ظرفیت استفاده کنند.

وی گفت: الگوی اصلی این صندوق‌ها مشابه سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تأسیس آن نیز تابع ضوابط و مقررات حاکم بر تاسیس و فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار است.

شهردار بجنورد بیان کرد: سود این صندوق از دو منبع مسکن و اجاره بعضی واحدها تامین می‌شود که با جمع‌آوری اندوخته مالی افراد و بهره‌گیری از سرمایه تجمیع‌شده، برای خرید املاک گوناگون استفاده می‌کنند.

کشمیری تاکید کرد: در صورتی که اعضای شورای اسلامی شهر به تاسیس این صندوق رای مثبت بدهند، وارد فاز بررسی جزییات و روش‌های اجرای آن خواهیم شد تا بستر را برای تاسیس آن فراهم کنیم. تاسیس این صندوق، کاری زمان‌بر است و عایدی آن، سال‌های آینده وارد اعتبارات شهرداری می‌شود.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر بجنورد نیز گفت: این صندوق، ابزاری نوین است که شهرداری می‌تواند تحت نظر سازمان بورس، خرده منابع مالی را مدیریت کند.

سید محسن موسوی ادامه داد: با تاسیس این صندوق می‌توان به جای برگزاری مناقصه و مزایده که گاهی تبدیل به مناقشه هم می‌شود، امکان خرید متری زمین را برای مردم فراهم کرد و تسهیل‌کننده امور بود.

وی اظهار کرد: طبق قانون، صندوق‌های املاک و مستغلات باید حداقل ۷۰ درصد دارایی خود را به خرید، فروش و اجاره املاک اختصاص دهند و ۳۰ درصد باقی‌مانده را در سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری مانند صندوق‌های درآمد ثابت سپرده‌های بانکی، اوراق رهنی و … سرمایه‌گذاری کنند.

اعظم‌السادات افشین‌فر دیگر عضو شورای اسلامی شهر بجنورد نیز در این‌باره بیان کرد: مرحله اجرای این مصوبه به احتمال زیاد شامل دوره فعلی شورای اسلامی شهر نمی‌شود؛ اما می‌تواند اجرای این اقدام را برای دوره آینده پارلمان شهری تسریع کند تا مردم از خدمات این اقدام بتوانند بهره‌مند شوند.

در پایان، اعضای حاضر در این جلسه در غیاب یکی از اعضا، با هشت رأی مثبت تأسیس صندوق املاک و مستغلات را تصویب کردند.

انتهای پیام



منبع