«حاج قاسم» و «شهید سلیمانی» را باید نماد الگوی انسان منتظر معرفی کرد


آیین رونمایی از مجموعه مقالات همایش «شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت» و «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» در موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش ، محمد اسحاقی معاون پژوهش و آموزش  موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی در این مراسم طی سخنانی با اشاره به  اینکه موضوع نجات و منجی برای همه پیروان ادیان امر مهم بوده است، بیان کرد: به مرور نسبت به این موضوع آگاهی بیشتری پیدا می‌شود. در طول تاریخ بسیاری از واقعیت‌ها در ادیان بزرگ الهی تحریف شده و انحراف در برخی از موضوعات شکل گرفته است و قوم موسی (ع) یکی از نمادهای این مسأله است. جنایت‌هایی که در فلسطین و غزه است را هم به عینه می‌بینید.
وی ادامه داد: ملت فلسطین آمدن منجی را با پوست و گوشت خود درک می‌کنند. باید از مسیر درست برویم و از انحرافات جلوگیری شود. باید به سمت تعالیم الهی برویم. تحقیق و مطالعه یک ضرورت است. یک راه میانبر که وجود دارد، آشنایی با اندیشه‌ها و آرای بزرگان و علمای دین است که جایگاه خاصی دارند. اندیشه‌های رهبری و امام (ره) اینگونه هستند.

اسحاقی خاطرنشان کرد: باید برای درک اندیشه مقام معظم رهبری و آرای ایشان که مبتنی بر قرآن و تعالیم الهی است  گام برداریم. به همین دلیل در موسسه فرهنگی و پژوهشی انقلاب اسلامی با هدف تحقق و اجرایی کردن آن از آثار دو همایش شهید سلیمانی  و مکتب انتظار و مقاومت و نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رونمایی خواهد شد. اگر این امر درست تبیین و شناخته شود موجب امید و حرکت خواهد شد.   آنچه که جهان اسلام الان به آن مبتلا است این می‌باشد که به تعالیم الهی درست پرداخته نشده است. آثاری که امروز رونمایی می‌شوند خواندنی  هستند.

در ادامه، حجت‌الاسلام حسین الهی‌نژاد دبیر علمی همایش «شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت» و «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» در سخنانی گفت:اندیشه مهدویت و انتظار با رویکرد تنویر تاریخی دارای سه عظیمت گاه بزرگ تاریخی عصر ائمه، غیبت کوتاه و غیبت طولانی است.   در عصر ائمه تدوین اصول با روش نقلی توسط اصحاب ائمه به نگارش درآمده است. در عصر صغری همین رویه دنبال شد با این تفاوت که کتاب‌ها و نوشته‌ها بعد از نقل کم و بیش تبیین دارد. در دوران غیبت کبری رویه جدیدی شکل گرفت و روش تبیینی، تحلیلی و تدوینی شکل گرفت.

وی ادامه داد:  در مکتب امام خمینی  (ره) هم روش جدیدی ایجاد شد. روش نقلی، تخیلی و تبیینی حفظ شد و روش علمی هم به آن افزوده شد. در دوره انقلاب اسلامی ساختارهای علمی و آکادمیک ایجاد شد و شاهد شکل‌گیری پژوهشکده‌ها و برگزاری همایش‌ها هستیم. و مهدویت به عنوان یک فرهنگ نهادینه شده  در نظرگرفته شد. هرچه قدر نگاه علمی داشته باشیم مهدویت کمتر دچار آسیب خواهد شد. اولین همایش مهدویت و انتظار در اندیشه آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در سال ۱۳۹۸ برگزار شد و  چهار سال تمام به شکل گروهی روی این همایش کار انجام دادیم.

 دبیر علمی همایش «شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت» و «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» افزود: در فرایند برگزاری این همایش،  ۲۰ نشست علمی در سراسر کشور برگزار شد. حدود ۳۰۰ مقاله علمی به دبیرخانه رسید و نزدیک ۴ هزار صفحه محتوای علمی تولید  شد. در همین راستا، دومین همایش با عنوان شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت را برگزار کردیم. در این جا ۳۰ کرسی علمی برگزار شد و ۱۲۰ مقاله به دبیر خانه رسید و ۳ هزار صفحه تولید محتوای علمی شد.

در بخش دیگر این آیین رونمایی.حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرهنگی و رسانه‌ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت بیان کرد: چهار سال از سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی گذشت. حدود ۸۰۰ کتاب درباره ایشان تالیف شده و یا در دست تالیف است. در تبیین مکتب حاج قاسم سلیمانی و انتظار تاکنون کاری انجام نشده بود و برای برگزاری این همایش که یک نیاز به زمین مانده بود.

وی گفت: در ادبیات علمی هرمعارف و گزاره را مکتب نمی‌گویند و حاج قاسم از صفاتی برخوردار است که نیاز به تبیین دارد. در سراسر جهان جوانانی هستند که تشنه مکتب حاج قاسم که مقاوم پرور است وجود دارند. جوانان محور مقاومت تشنه آشنایی با این مکتب هستند. این آثار قابلیت ترجمه به سایر زبان‌ها را دارند و عمومی سازی فرهنگ مقاومت به عنوان شاخصه اصلی باید در نظر گرفته شود.

مقدم‌فر با بیان اینکه حاج قاسم شاگرد امام و مقام معظم رهبری است توضیح داد: فعالیت‌های حاج قاسم را باید بر مبنای مکتب انتظار فرج، تشریح و تبیین کرد. حاج قاسم در فرایند تحقق تمدن نوین اسلامی تلاش کرد تا موانع را از پیش رو بردارد. ما حاج قاسم را اینگونه دیدیم که «حاج قاسم» و «شهید سلیمانی» را باید نماد الگوی انسان منتظر معرفی کرد. با ولایت مداری دست از دامان امام زمان بر نداشت و تا پای جان بر این اصل ماند.

وی خاطرنشان کرد: برجستگی مولفه مقاومت آن مولفه هم سنخی با مکتب حاج قاسم و مکتب انتظار است. مقاومتی که ایشان به آن پایبند بود دو ویژگی داشت. نخست ایمان روشن بینانه و دعوت کننده به عمل صالح بود و دیگری مبتنی بر امید به امکان دستیابی رسیدن به افق‌های مورد نظر بود. این مکتبی عقلانی و معطوف بر تأثیرگذاری بر قلب‌ها بود.   این دو عنصر ایمان و امید مکتب انتظار را مستحکم می‌کنم و بستر ساز ظهور است و دشمنان را ناامید می‌کند.

در پایان این آیین، حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رییس برگزاری همایش «شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت» و «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» توضیح داد:  مهم‌ترین ایده برگزاری این دو همایش به ویژگی‌های دین شناختی مقام معظم رهبری باز می‌گردد. ایشان رویکرد سیستمی به دین دارند و معتقدند که خدا دین را برای بشر فرستاد تا نظم جامعه مطابق دین شکل بگیرد.
وی ادامه داد: با بررسی آثار مقام معظم رهبری متوجه می‌شویم که ایشان یک بازخوانی راهبردی از مفاهیم دینی مانند صبر یا مقاومت دارند. یکی از فواید برگزاری این همایش‌ها این است که فاصله دین شناسی جامعه ما با مقام معظم رهبری مقداری کمتر شود. انتظار چیست و حالت ما به عنوان منتظر چه باید باشد؟ ایشان انتظار را از جنس «عمل» می‌دانند. این عمل هم یک عمل راهبردی است.   در این راستا عمل خوب مطلوب حیاتی باید داشته باشیم. شهید سلیمانی یکی از نمونه‌های انسان منتظر از نگاه مقام معظم رهبری است.

لک‌زایی گفت: کلمه «تَبوّأُ» در قرآن  از نگاه مقام معظم رهبری معنای لازم و متعدی دارد. یعنی افرادی که هم آماده هستند و هم مدینه یا شهر و جامعه را آماده کرده‌اند. نیروی قدس یک نیروی منتظر است چراکه به حرکت انتظار در مقایسه جهانی و مستضعفین دامن می‌زند. در این جا است که معنای انتظار به شکل سیستمی تحقق پیدا می‌کند. دغدغه ما در این دو همایش این بود که رویکردی راهبردی داشته باشیم.

«حاج قاسم» و «شهید سلیمانی» را باید نماد الگوی انسان منتظر معرفی کرد

در پایان این مراسم از مجموعه مقالات همایش «شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت» و «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» در موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی رونمایی شد.

انتهای پیام



منبع