بازدید گردشگران خارجی از آثار تاریخی رشتخوار



/خراسان رضوی  رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رشتخوار از ورود و بازدید ۴ گردشگر خارجی از آثار تاریخی و طبیعی این شهرستان خبر داد.

کاظم کامیاب در گفت و گو با با بیان اینکه تاکنون بیش از سه جلسه خدمات سفر با بالغ‌بر ۵۸ مصوبه در شهرستان رشتخوار برگزار شده است، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های شهرستان ۹ کمیته خدمات سفر در رشتخوار تشکیل شده است.

وی بیان کرد: تشکیل گشت‌های بازرسی مشترک با محوریت اداره صنعت، معدن و تجارت و دیگر اداره‌های مرتبط از جمله اقداماتی بوده که تاکنون انجام شده است و تا به امروز بیش از ۵۰ بازدید مشترک از مجتمع‌های بین‌راهی، رستوران‌ها، سرویس‌های بهداشتی، واحدهای اقامتی، فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی و… داشته‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رشتخوار با بیان اینکه تمامی بناهای تاریخی شهرستان که قابلیت پذیرش گردشگر را دارند آماده پذیرایی هستند، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته پاک‌سازی محوطه‌ها و بناهای تاریخی و تفرجگاه‌های کوهسنگ، پیریاهو، علی‌آباد دامن و کال سوهه بوده است.

پیش‌بینی حدود ۱۳۰۰ نفر ظرفیت اسکان اضطراری در نوروز

 وی از پیش‌بینی حدود ۱۳۰۰ نفر ظرفیت اسکان اضطراری در نوروز خبر داد و گفت: ۶ اقامتگاه بوم گردی با ظرفیت ۲۵۰ نفر آماده پذیرایی و اسکان مسافران، گردشگران و زائران نوروزی در رشتخوار هستند.

کامیاب همچنین تصریح کرد: با تدابیر اتخاذ شده سه مدرسه در شهر رشتخوار و شهر جنگل با ظرفیت ۲۸۰ نفر و ۵ سالن ورزشی، دو زائرسرا و مساجد بین‌راهی با ظرفیت ۷۵۰ نفر برای اسکان اضطراری در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: پایگاه‌های سیار راهداری، امداد و نجات، اورژانس و نیروی انتظامی در طی تعطیلات نوروزی در محورهای مواصلاتی و تفرجگاه‌ها حضور خواهند داشت، همچنین در ورودی شهرستان پایگاه‌های اطلاع‌رسانی میراث فرهنگی و گردشگری، هلال‌احمر و نیروی انتظامی مستقر هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رشتخوار خاطرنشان کرد: بازارچه نوروزی با بیش از ۱۲ غرفه در ورودی شهر رشتخوار برای عرضه و معرفی محصولات، سوغات و صنایع دستی شهرستان به مسافران و گردشگران گشایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه از ۲۵۰ اثر تاریخی در شهرستان تاکنون تعداد ۳۲ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است و قابلیت پذیرش گردشگران را دارند، گفت: به جز آثار تاریخی حدود ۱۷ جاذبه طبیعی در شهرستان داریم.

کامیاب اذعان کرد: چون بیشتر تفرجگاه‌ها در سمت شمال و شرق شهرستان به ارتفاعات منتهی می‌شود از آب و هوای بسیار بکر و خوبی برخوردار هستند، از طبیعت دوستان و گردشگران دعوت می‌کنیم با حضور در رشتخوار از جاذبه‌های طبیعی بسیار بکر و زیبای شهرستان نهایت استفاده را در ایام نوروز ببرند.

وی ادامه داد: تاکنون ۴ گردشگر خارجی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس در شهرستان حضور داشته‌اند، همچنین تعداد ۱۲۰۰ نفر از بازدیدکنندگان داخلی از جمله شهرستانهای یزد، اصفهان و …از جاذبه‌های گردشگری شهرستان بازدید کرده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رشتخوار با بیان اینکه بیشترین گردشگر و بازدید کننده را در پیک دوم و سوم از ۲۶ اسفند تا چهارم فروردین در شهرستان خواهیم داشت، گفت: تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان و مسئولان ادارات برای خدمات‌دهی مطلوب به گردشگران، زائران و مسافران در آماده‌باش کامل هستند.

وی با بیان اینکه بازدید از خانه موزه قرایی به صورت بلیط فروشی و بازدید از باقی اماکن گردشگری شهرستان رایگان است، اظهار کرد: بیشترین بازدید گردشگران از مسجد جامع رشتخوار که یکی از مساجد دو ایوانی خراسان رضوی است و همچنین خانه موزه قرایی در شهر رشتخوار، سنگان بالاخواف  در ۲۵ کیلومتری رشتخوار به تربت حیدریه و مجموعه اکبرآباد در ۱۶ کیلومتری محور رشتخوار به خواف است.

کامیاب همچنین اظهار کرد: تفرجگاه پیریاهو در ۳۰ کیلومتری شهر رشتخوار و کوه سنگ در ۵ کیلومتری شمال روستای سنگان و کال سوهه در ۲۰ کیلومتری شمال شهر رشتخوار بیشترین بازدید کننده را به خود اختصاص داده‌اند.

وی یادآور شد: سال گذشته پذیرای بیش از ۱۰ هزار گردشگر و بازدید کننده از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهرستان بودیم.

انتهای پیام