فواید فیبر محلول برای سم زدایی ، عدم تعادل هورمونی و موارد دیگر


بسیاری از ما زیاد به فیبر اهمیت نمی دهیم. احتمالاً به این دلیل است که بارها و بارها شنیده ایم که فیبرهای محلول فواید زیادی دارد و این ماده مغذی ضروری در هر رژیم غذایی سالم است. این درست است: دریافت فیبر کافی می تواند سطح قند خون را کنترل کند ، سطح کلسترول را کاهش دهد و هضم را در حرکت نگه دارد. او همچنین یکی از بهترین متخصصان مواد مغذی است که برای حفظ وزن سالم توصیه می شود.

اما چند نفر انجامش نده دانستن فیبر این است که نقش مهمی در فرآیند سم زدایی طبیعی بدن دارد. به طور خاص ، فیبر محلول ضروری است اگر می خواهید از توانایی سم زدایی بدن خود پشتیبانی کنید.

سم زدایی چیست؟

سارا روون ، RDN ، CDN و بنیانگذار Rooted Wellness توضیح می دهد که سم زدایی فرآیندی است که بدن ما برای تبدیل سموم به کار می برد تا بتوانند از بدن ما دفع شوند.

سموم از دو منبع اصلی تامین می شوند. برخی از سموم مانند اوره ، اسید لاکتیک و مواد زائد تولید شده توسط میکروبیوم روده ما در طول فعالیتهای روزانه ما مانند هضم و متابولیسم در بدن ایجاد می شود. منبع دوم؟ رووین توضیح می دهد: “سموم همچنین می توانند از موادی که مصرف می کنیم ، جذب یا استنشاق می کنیم مانند جیوه ، آلودگی ، مواد مخدر و الکل ناشی شود.” هنگام استفاده از انواع خاصی از محصولات زیبایی ، خوردن غذاهای خاص و حتی زمانی که از داروهای خاصی استفاده می کنیم ، می توانیم با سمومی که بدن تشخیص می دهد باید از بین بروند تماس داشته باشیم.

قبل از اینکه دچار وحشت شویم ، خبر خوب این است که بدن ما در طول روز سم زدایی می کند. به گفته روون ، بدن انسان بسیار خوب مجهز به مسیرهای سم زدایی است که در کبد ، کلیه ها ، دستگاه گوارش و پوست یافت می شود. به طور خاص ، کبد و کلیه کارهای سنگین زیادی را انجام می دهند. کبد سموم را از طریق صفرا دفع می کند و سپس در مدفوع دفع می شود. کلیه ها نیز کار مشابهی انجام می دهند و به فیلتر کردن سموم دفع شده از طریق ادرار کمک می کنند.

اگر از خود می پرسید که فیبر محلول در کجا نقش دارد ، ما به آنجا می رسیم. بهترین راه برای حمایت از توانایی بدن در سم زدایی رژیم غذایی و شیوه زندگی است. ارین کنی ، متخصص تغذیه و بنیانگذار Nutrition Rewired ، خاطرنشان می کند: اما این کار نیاز به روزهای طولانی سم زدایی یا پاکسازی ندارد که ممکن است در تبلیغات آنلاین مشاهده کرده باشید. “شما نیازی به رژیم محدود کننده ، شستشوی آب میوه یا کیت سم زدایی گران قیمت ندارید. سم زدایی یک فرآیند روزانه ، آهسته و ملایم است که می تواند از طریق رژیم غذایی سالم ، آب آشامیدنی تمیز ، ورزش و کاهش مواجهه با سموم پشتیبانی شود. به نظر می رسد یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی سالم برای حمایت از سیستم سم زدایی بدن شما فیبر محلول است.

فیبر محلول در مقابل نامحلول: تفاوت چیست؟

دو نوع اصلی فیبر وجود دارد: فیبر محلول و فیبر نامحلول. تفاوت اصلی این دو در نحوه تعامل آنها با آب است.

فیبر نامحلول چیست؟

فیبر نامحلول نه در آب حل شود رووین می گوید: فیبر نامحلول با جذب آب در دستگاه گوارش ، افزایش مدفوع و تسریع زمان انتقال در دستگاه گوارش از یبوست جلوگیری می کند.

فیبر محلول چیست؟

فیبر محلول میکند در آب حل شود رووین خاطرنشان می کند: “با حل شدن ، بافت ژل مانند ایجاد می کند که هضم و جذب برخی از مواد مغذی را کند می کند.” فیبر محلول چند وظیفه ای واقعی است. باکتری های خوب روده را تغذیه می کند ، کلسترول را با مسدود کردن جذب کلسترول در رژیم غذایی کاهش می دهد و هضم کربوهیدرات ها را کند می کند ، که به ثابت ماندن قند خون کمک می کند.

زن و شوهر در حال پختن شام

فواید فیبر محلول

در واقع چندین روش وجود دارد که فیبر محلول به سم زدایی کمک می کند و به ما در دفع سموم کمک می کند.

از روده سالم پشتیبانی می کند

ابتدا ، با تغذیه باکتری های خوب در روده ، فیبر محلول برای میکروبیوم سالم روده مفید است. به گفته Rueven ، این بر بسیاری از اندام های دیگر بدن ما ، از جمله وزن سنگین سم زدایی: کبد و کلیه ها ، تأثیر می گذارد. روون توضیح می دهد: “باکتری های سالم در روده ما از عملکرد سد روده محافظت می کنند و ایمنی را در دستگاه گوارش افزایش می دهند.” “این کبد و کلیه ها را در برابر باکتری ها و التهاب محافظت می کند و به این اندام ها اجازه می دهد تا عملکرد سم زدایی خود را به بهترین نحو انجام دهند.”

علاوه بر این ، روده شما خون را به کبد و کلیه ها می رساند ، بنابراین هر دوی این اندام ها مستقیماً تحت تأثیر سلامت میکروبیوم روده قرار می گیرند.

فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش می دهد

ابی ویشیل ، متخصص تغذیه و بنیانگذار FWDfuel توضیح می دهد که فیبر محلول همچنین به افزایش فعالیت آنتی اکسیدان ها برای کاهش بار پردازش نیتروژن در کلیه کمک می کند. “همچنین در تولید و جریان صفرا دخیل است.” ما برای جذب ویتامین های محلول در چربی به صفرا نیاز داریم و همانطور که قبلاً ذکر شد ، به انتقال سموم و مواد زائد به خارج از بدن کمک می کند.

به تعادل هورمونی کمک می کند

فیبر همچنین در سم زدایی بدن از هورمون های اضافی نقش دارد. به طور خاص ، ارتباط روشنی بین فیبر و استروژن وجود دارد. “مقدار زیادی از استروژن بدن ما در روده متابولیزه می شود. ویشیل می گوید: رژیم غذایی کم فیبر می تواند سطح استروژن را افزایش دهد ، زیرا فیبر به از بین بردن استروژن اضافی از بدن کمک می کند. هر دو زن و مرد می توانند دارای استروژن اضافی باشند که گاهی اوقات برتری استروژن نیز نامیده می شود. در زنان ، اغلب در سنین میانسالی و در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و می تواند علائمی مانند تورم ، چرخه قاعدگی نامنظم و حساسیت به سینه را ایجاد کند.در مردان ، سطح استروژن بالاتر از حد طبیعی با مشکلات باروری و اختلال نعوظ ارتباط دارد.

بنابراین چگونه کار می کند؟ فیبر با کاهش میزان جذب شده در روده بزرگ به حذف استروژن اضافی کمک می کند. Rueven می گوید ، وقتی صحبت از فیبرهای محلول می شود ، به ما کمک می کند تا احساس سیری بیشتری داشته باشیم زیرا هضم غذا را کند می کند. به همین دلیل رژیم های سرشار از فیبر با حفظ وزن سالم ارتباط دارند. سلول های چربی استروژن تولید می کنند ، بنابراین حفظ وزن سالم می تواند به کاهش سطوح اضافی استروژن کمک کند.

غذاهای غنی از فیبر محلول

اگر به دنبال افزودن غذاهای فیبر محلول بیشتر در رژیم غذایی خود هستید ، گزینه های زیادی برای انتخاب دارید.

برترین غذاهای فیبر محلول Rueven و Vichill عبارتند از:

  • جو دوسر
  • میوه های خانواده مرکبات
  • موز
  • سیب
  • هویج
  • جوانه بروکسل
  • لوبیا خشک شده
  • تخم کتان و چیا
  • آووکادو
  • سیب زمینی و سیب زمینی شیرین
  • میوه های خشک مانند انجیر و زردآلو
  • پوسته Psyllium (اغلب در مکمل های فیبر یافت می شود)
بلغور جو دوسر با موز

با این وجود ، هنگام امید به افزایش مصرف فیبر محلول ، موارد خاصی را باید در نظر داشته باشید.

به آرامی شروع کنید.

روون می گوید: “اگر در حال حاضر غذاهای پر فیبر در رژیم غذایی خود نمی خورید ، مهم است که به تدریج میزان فیبر خود را افزایش دهید.” “خوردن بیش از حد فیبر قبل از عادت بدن شما می تواند علائم گوارشی مزاحم ایجاد کند.” (ترکیبی از آنزیم های گوارشی مانند HUM’s Flatter Me ، که شامل چهار آنزیم خاص برای کمک به هضم فیبر است ، می تواند به سهولت انتقال کمک کند.)

هیدراته بمانید.

به گفته Rueven ، هر بار که میزان فیبر خود را افزایش دهید ، می خواهید میزان مصرف آب خود را نیز افزایش دهید. این به سیستم گوارشی شما کمک می کند تا فیبر را پردازش کند و به این معنی است که احتمال بازگشت مجدد ، نفخ و گاز کمتر است.

نگران گنجاندن غذاهای خاص نباشید.

رووین توصیه می کند: “به جای تمرکز بر غذاهای فردی ، سعی کنید رژیم غذایی متنوعی داشته باشید که بر غذاهای گیاهی مانند میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل ، حبوبات ، آجیل و دانه ها متمرکز باشد.” این غذاها همه منابع خوبی از فیبر هستند و حاوی ترکیبی از فیبرهای محلول و نامحلول هستند که بدن ما برای رشد و حمایت از سم زدایی و سلامت کلی بدن به آن نیاز دارد. ”

دیدگاهتان را بنویسید