۲ نقاشی های «گارانتی گوزن ها» فرچیان چه تفاوت هایی با هم دارند؟


محمود فرشچیان هنرمند کشورمان در مدت سه دهه دو تابلو از امام رضا (علیه السلام) کشید که هر دو به «زمان آهو» معروف هستند. با این حال، با وجود شباهت در نام، هر یک از این آثار ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

اواخر دهه پنجاه یا به عبارت دقیق تر سال ۵۸ است. اعزام محمود فرشچیان به خارج از کشور دچار مشکل قلبی است. و تشخیص نهایی پزشکان انجام عمل قلب باز است، اما نقاش در آن زمان به امام هشتم خود امام رضا (علیه السلام) متوسل شد و پس از شفای کامل اولین «ضامن آهو» تشکیل شد.

به گزارش اسنا، این خاطره چندین بار توسط شاگردان محمود فرشچیان نقل شد. و چنانکه حبیب الله صادقی در یکی از این روایات می گوید: «آهوی استاد فرشیان برای ساختن تابلوی «ضامن آهو» به حرم آقا امام رضا رفت و به ایشان رحمت کرد و در واقع قلب مهربان این فرهیخته و فرزانه است. معلم یقینا مورد لطف امام رضا (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) بوده است که توانسته اند چنین مشاغلی ایجاد کنند (خبرآنلاین / مهر ۱۴۰۰)

سید علیرضا زکری، گرافیست و تصویرگر پیشکسوت، در مصاحبه دیگری در سال ۱۳۸۸ این خاطره را با نقل قولی از استاد خود البته با اظهار نظر و مشروح برای یک رسانه بازگو کرد.

«زمان آهو» دو نسخه دارد که نسخه دوم حدود سه دهه پس از نسخه اول یعنی در سال ۲۰۰۹ ساخته شد. اما نکته قابل توجه در مورد نسخه اول که کشیدن آن ۶ ماه طول می کشد این است که هنرمند در نهایت تصمیم به نقاشی آن گرفت. تمام صورت امام رضا (علیه السلام) را در نور رنگ آمیزی کنید.

تکنیک استفاده شده در این کار اکریلیک است. در این تابلو تمام خطوط، تزیینات و عناصر تابلو معطوف به حضرت سامان الحجج (علیه السلام) است که در سمت راست بالای تابلو در هاله ای از نور قرار دارد و اگرچه نقاشان بزرگ بر چهره اولیای الهی نور بکشید، در این اثر علاوه بر نور روی صورت، نور در بدن امام رضا (علیه السلام) همگی جاری و روان است. تمام منحنی های این تابلو به سمت امام هشتم (علیه السلام) ختم می شود و شخصیت امام (علیه السلام) از نظر رنگ و شکل به گونه ای قرار گرفته است که در راس و بقیه عناصر قرار می گیرد. در نسب: با شادی و اطمینان همراه با احترام دیده می شود و این احترام در زانو زدن در برابر امام (علیه السلام) جلوه می کند.

2 تفاوت بین پانل ها چیست؟

حامی گوزن ۱ / سال ۵۸

اما محمود فرشچیان در «زمان آهو ۲» که به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد، بار دیگر چهره امام رضا (علیه السلام) را در هاله ای از نور به نمایش گذاشت با این تفاوت که این بار فقط راضی است. با نمایش تصویر شخصی او .

تابلوی دوم «زمان آهو» برخلاف اثر اول به صورت افقی و در ابعاد ۸۰ در ۱۰۰ سانتی متر روی مقوای بدون اسید با تکنیک اکریلیک کشیده شده است.

فرشچیان درباره خلق تابلوی «دامن الغزال» که به آستان قدس رضوی هدیه شده است، گفت: داستان این تابلو از این قرار است که شکارچی به دنبال آهو می رود و آهو خود را به پای حضرت رضا (علیه السلام) می اندازد. بر او).. امام از شکارچی می خواهد که آهو را رها کند و او پاسخ می دهد که این حیوان امرار معاش اوست حضرت از او می خواهد که آهو را رها کند تا برود و برای سیر کردن فرزندش برگردد. اگر نیامد چه می شود امام هم اشاره می کند که با عقل به او می دهد بعدا آهو می رود و برمی گردد شکار را تذکر می دهد کمانش را می شکند و توبه می کند.

2 تفاوت بین پانل ها چیست؟

حامی الغزال ۲ / سال ۸۹

انتهای پیام