۵ راز کسب مدال در المپیک



پنج تمرین ذهنی وجود دارد که ورزشکاران المپیک به عنوان رمز موفقیت خود از آن یاد کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، ‌تجسم نتیجه مورد نظر، مدیتیشن روزانه، رهایی از افکار ناخوشایند، تنظیم هوشمندانه اهداف و همراه شدن با جریان ذهنی آرام پنج تمرین ذهنی هستند که ورزشکاران المپیک به عنوان راز موفقیت خود از آن نام برده‌اند.

نتیجه مورد نظر خود را تجسم کنید

بسیاری از قهرمانان از روش‌های تصویرسازی ذهنی یا تجسم در رقابت‌های خود و اجرای آن‌ها در نقطه اوج استفاده کرده‌اند. با توجه به برخی مطالعات و بررسی‌ها اعلام شده که تمرین ذهنی تقریبا وابسته به کارایی و اثرگذاری تمرین بدنی است و با یک بررسی منتشر شده در مجله ورزش و روانشناسی تمرین در ۱۹۹۶ پی برده شد که تصور ذهنی بلند کردن وزنه، موجب تغییرات واقعی در فعالیت‌های ماهیچه‌ها می شود.

پژوهشگر آنگی لوان (Angie LeVan) در روانشناسی امروز می نویسد که “تصویر سازی ذهنی بر فرایندهای بازشناختی مغز تاثیر می گذارد؛ کنترل حرکت عضلانی، توجه، ادراک، برنامه ریزی و حافظه از جمله این موارد هستند، بنابراین مغز برای انجام واقعی طی تصویر سازی آموزش داده می شود. “

هم چنین محققان به این نکته پی برده اند که تمرین ذهنی می تواند انگیزه حرکت، اعتماد و خودکارآیی را افزایش دهد و انجام حرکات عضلانی را بهبود بخشد، مغز را برای موفقیت آماده کند و حالت خلسه ذهنی و نشاط آور را افزایش دهد و هنگامی که قهرمانان تصویرسازی می کنند، آن ها در واقع اتفاق در حال رخداد را در ذهنشان احساس می کنند و طی تصویر سازی شخص تمامی احساسش را در تجربه شکل می دهد.

دکتر جان داکلوتر(JoAnn Dahlkoetter) روانشناس ورزشی درباره اسکیت باز سرعتی که به وی مراجعه کرده بود نوشت: او حرکت پا به طرف جلو را احساس می کند، صدای شکافتن برف با اسکیت را  می شنود، خودش را در حرکت روبه جلو در رقابت می بیند و تمامی عوامل و جزئیات مسابقه را قبل از اجرایی کردن حرکت تجربه می کند.

روزانه مدیتیشن کنید

بر اساس این مطلب که از سوی رضوان رشنو و افسانه صنعت‌کاران تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است: جامی آندرسون ورزشکار اسنوبورد در اسلوپ استایل سومین مدال آور بازی ها لقب گرفت اما راز موفقیتش چه بود؟ دانستن این نکته که در میان بزرگ ترین رقابت زندگیش چگونه آرام و راحت باشد. آندرسون به واشنگتن پست گفت: من خیلی عصبانی بودم حتی نمی توانستم چیزی بخورم، سعی می کردم خودم را آرام کنم، مقداری موزیک مدیتیشن گوش دادم، مقداری عود سوزاندم، شمع را روشن کردم، سعی کردم کمی یوگا و مدیتیشن انجام بدهم، در کل حرکات خوبی بود، خوشبختانه بسیار خوب خوابیدم و این موفقیتم را تثبیت کرد.

باید خاطرنشان کرد بسیاری از بازیکنان موفق دنیا از مدیتیشن به عنوان تمرینی بسیار مناسب نام برده اند.

افکار نا خوشایند را از سر بیرون کنید

باید خودگفتاری منفی را کنترل کرد. آیا افکارتان باعث بهبود عملکرد می شود یا خودگویی شما باعث ترس، عدم اعتماد به نفس شده و احساس بی ارزشی و بهم ریختگی را در پی دارد؟ قهرمانان بزرگ توانایی کنترل بر خودگفتاری خود را دارند و موفق به بیرون راندن افکار ناخوشایند خود می شوند. طبق نظر روانشناس آنتونیس هاتزیگورگیادیس (Antonis Hatzigeorgiadis) خود گفتاری انگیزشی و آموزشی به طور خاص به قهرمانان موقعیت برتر رقابت می دهد. هاتزیگور گیادیس در یک مصاحبه مطبوعاتی چنین گفت: ذهن، عمل را راهنمایی می کند و اگر ما در قاعده مند کردن افکارمان موفق هستیم، این مسئله به رفتارمان کمک خواهد کرد.

اهداف را هوشمندانه‌تر تنظیم کنید

تمامی قهرمانان المپیک دارای یک هدف روشن و رویاهای بزرگی هستند. زمانی آن ها قهرمانان جوانی بوند که برخلاف انتظار می توانستند رویای رقابت بر علیه بهترین ها را در میدان داشته باشند. اسکیت باز سرعتی دان جانسن (Dan Jansen) که برنده طلای المپیک در ۱۹۹۴ شد، گفت: هر چه اهدافتان را بالاتر در نظر بگیرید، برای رسیدن به آن تلاش بیشتری باید بکنید. در جایی دیگر یکی از شنا گران المپیک می گوید: هدف گزینی دارای دو بخش مهم است، یکی این که آن ها را یادداشت کنید و دیگری این که در جایی قرار دهید که هر روز دیده شود. من معمولا آینه حمام یا در یخچال را توصیه می کنم این ها دو مکانی هستند که همیشه به آن نگاه خواهید کرد. هنگامی که اهداف ایجاد و در مقابل چشم قرار می گیرند، بهتر و خاص تر تعقیب می شوند و طبق نظر مولف نیروی عادت، چارلز دوهیگ( Charles Duhigg)، افراد اغلب در هنگام خلق  اهدافشان انتخاب اشتباه انجام می دهند.

با جریان ذهنی آرام همراه شوید

وارد شدن در یک جریان ذهنی آرام (اغلب به عنوان حالت خلسه و تمرکز ذهنی بالا)  برای دست یابی به بهترین عملکرد به قهرمانان کمک می کند و حالت سیال به عنوان یک حالت ذهنی تعریف می شود که در آن فرد اندیشه و آگاهی خود را تعالی می بخشد و به یک حالت اوج راحت و تمرکز اطمینان بخش، دارای آرامش و اعتماد می رسد.

انتهای پیام