چرا شاهین در بورس کالا خریدار نداشت؟



دیروز برای اولین بار پای شاهین به بورس کالا باز شد اما خریدار زیادی نداشت، اتفاقی که کارشناس آن را دلیلی برای حذف تقاضای کاذب و مشارکت خریداران واقعی می داند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، روز گذشته ۱۰۰ دستگاه خودرو شاهین از گروه سایپا با قیمت پایه ۳۰۴ میلیون تومان برای تحویل در ۲۳ مهر ۱۴۰۱ در بورس کالای ایران به نمایش گذاشته شد که از این تعداد ۳۹ دستگاه معامله شد. خریداران موظف به پرداخت ۹% مالیات بر ارزش افزوده، ۱% مالیات حمل و نقل، ۲% مالیات شماره گذاری برچسب انرژی (بر اساس قیمت نهایی) به اضافه ۴۲ میلیون و ۳۴ هزار و ۴۶۵ ریال به ازای هر خودرو (با احتساب بیمه شخص ثالث) به مبلغ ۳۸ میلیون و ۱۳۷ هزار هستند. ۴۶۵ ریال خدمات شماره گذاری و پلاک به مبلغ ۳ میلیون و ۸۹۷ هزار ریال).

در همین راستا محمد یونس حیدری، کارشناس بازار پول درباره تقاضای کم این خودرو به ایسنا توضیح داد: واقعیت این است که در مبادله کالا مصرف کننده نهایی کالا وجود دارد و این مصرف کننده می داند که باید هزینه کند. . قیمت واقعی، در واقع استهلاک است خریداران واقعی خودرو را در بورس کالا می خرند، زیرا می دانند که باید قیمت واقعی خودرو را بپردازند. معمولاً متقاضیان کمتری در این فرآیند وجود دارد و ما شاهد درخواست نادرست موجود در وزارت حریم خصوصی نیستیم. در این فرآیند ۱۰ درصد مبلغ باید واریز شود و به همین دلیل است که هیچکس بدون هدف مانند قرعه کشی خودرو ثبت نام نمی کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خرید خودرو از بورس در نهایت جایگزین روش های دیگر خرید خودرو می شود یا خیر؟ متاسفانه مردم ایران به خودرو به عنوان کالای سرمایه ای نگاه می کنند، اما اگر خودرو کالای مصرفی است، پس کالا نیست. بهترین سرمایه خرید خودرو از تولیدکنندگان است و بهترین مکان برای آن بورس کالا است.

انتهای پیام