همه عوامل دخیل در حادثه مشهد-یزد/راه آهن نیز مقصر شناخته شدند



رئیس سازمان عالی تصادفات اعلام کرد: علل این حادثه متنوع است از راننده لوکوموتیو گرفته تا پیمانکاری که مشغول بازسازی خط و حتی راه آهن بود.

محمدحسن اسماعیلی در گفت وگو با ایسنا، درباره جزئیات حادثه قطار مشهد – یزد که هجدهم خردادماه امسال رخ داد، اظهار کرد: عوامل مختلفی در حادثه قطار اخیر دخیل بودند که عوامل زیادی را می توان در میان آنها شناسایی کرد. مقصر آن راه آهن یعنی مجموعه عوامل و مشارکت کنندگان در بازسازی راه آهن مورد نظر است و با توجه به اینکه لکوموتیورانان و ناظران متعلق به شرکت راه آهن هستند راه آهن نیز مسئول است. البته همانطور که در گزارش نهایی منتشر شده از سانحه ریلی آمده است پیمانکار خصوصی نیز مقصر است که مسیر را به موقع تمیز نکرده و از طرفی بازرس مقیم راه آهن نظارت خود را انجام نداده است. درست جواب بده

وی افزود: اساساً لکوموتیورانان ممکن است وظایف خود را به دیگری واگذار نکنند. از سوی دیگر کمبود تجهیزاتی مانند بالیز همانطور که در گزارش منتشر شده از سوی کمیته عمران شورا آمده است می تواند به کاهش سرعت و جلوگیری از این حادثه کمک کند. بالیس وسیله ای است که در کنار خط نصب می شود و اگر قطار سرعت خود را کم نکند فرمان ترمز می دهد و قطار مجبور به کاهش سرعت می شود. البته تامین تجهیزات در سال های گذشته نیز جزو دستور کار و سفارش خرید بود، اما به دلیل کمبود بودجه راه آهن نتوانست این تجهیزات را خریداری کند.

رئیس سازمان عالی حوادث با تاکید بر اینکه لکوموتیوها و پیمانکار بازسازی راه آهن مسئول این حادثه هستند و تعداد عاملان بازداشت شده تحت بازجویی قرار دارند، گفت: چند نفر از شرکت بازسازی در بازداشت به سر می برند که تعدادی از آنها نیز به سر می برند. با وثیقه و اکنون آزاد هستند.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که اگر بیل مکانیکی با نقص فنی مواجه شد و تعمیر آن مستلزم مدت زمان مشخصی بود، چرا از طریق وسایل ارتباطی مانند واکی تاکی به ایستگاه یا قطار قبلی اطلاع داده نشد؟ وی افزود: اتفاقاً ارتباط رادیویی وجود داشت و پیمانکار بیل مکانیکی می دانست که قطار چه زمانی به آن نقطه می رسد، حتی قطار دیگری در این بین از آن نقطه عبور می کرد، اما فکر می کردند بیل مکانیکی قبل از قطار تعمیر شده است. رسید. در حال حرکت است. همچنین با فرض اینکه قطار در نقطه مورد نظر یعنی حدود ۲ کیلومتر از حضور بیل مکانیکی سرعت خود را ۱۵ کیلوگرم کاهش دهد، همچنان به حرکت خود ادامه می دهد تا هنگام نزدیک شدن به قطار زمان بیشتری برای تعمیر داشته باشد. بیل مکانیکی آن، اما قطار نه تنها در نقطه تنظیم شده متوجه کاهش سرعت نشد، بلکه با سرعت بیش از ۱۴۰ کیلومتر به نقطه حادثه نزدیک شد.

اسماعیلی ادامه داد: با وجود این، راننده بیل مکانیکی به محض مشاهده قطار اقدام به برداشتن آن کرد و در حال خروج کامل از کنار خط بود که بیل مکانیکی با قطار برخورد کرد و آن حادثه دلخراش رخ داد. یعنی اگر چند لحظه بعد قطار به این نقطه می رسید شاید این حادثه هرگز اتفاق نمی افتاد. از طرفی تخلف دیگری رخ داد و آن این بود که پیمانکار علیرغم اینکه ارتباط رادیویی برقرار شده بود و می دانست قطار تا ۱۰ دقیقه دیگر به آن نقطه می رسد، در آن نقطه ماند و فکر می کرد بیل مکانیکی درست می کند و می رود. تا آن زمان این تخلف توسط پیمانکار بازسازی خط و راننده بیل مکانیکی انجام شده بود، اما طبق قانون وی در زمان آزاد بودن خط، اجازه کار روی خط را نداشت.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه خط مورد نظر بازسازی شده است، اگر تا بازسازی کامل بسته نمی شد یا سرعت قطار کمتر می شد، می توانست خط را ترک کند، گفت: نمی توانیم خط را ترک کنیم. با قطعیت بگویید اگر سرعت قطار ۱۵ کیلومتر بود، چه زمانی از خط خارج می شود، اما به دلیل این مشکل راننده لوکوموتیو باید سرعت خود را در نقطه مورد نیاز به ۱۵ کیلومتر کاهش دهد، مثلاً زمانی که قوانین راهنمایی و رانندگی اعلام می کند که ماشین چه زمانی است. پشت چراغ قرمز است، ممکن است اگر ماشین از چراغ قرمز رد شود، تصادفی رخ دهد، اما ممکن است اتفاقی نیفتد. اما پیمانکار مورد نظر در ماه های گذشته روی همین خط کار می کرد و همان خط در حال بازسازی بود. در عین حال این راه آهن زیر بار ترافیک بود و هیچ اتفاقی برای آن نیفتاد. اما خطای دیگری رخ داد که باعث این حادثه شد.

رئیس سازمان عالی حوادث در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با عاملان این حادثه چه باید کرد؟ وی گفت: دستگاه قضایی باید تصمیم بگیرد که با آنها برخورد کند اما راه آهن هم باید تصمیم بگیرد که مثلا به پیمانکاری که مشغول بازسازی خط یا لکوموتیوها بود اجازه فعالیت بدهد یا نه.

انتهای پیام