نحوه استفاده از زردچوبه + فواید زردچوبه برای سلامتی – بله! تغذیه، y



زردچوبه چیست؟

زردچوبه ادویه ای است که از ریشه گیاه زردچوبه می آید. زردچوبه به طور سنتی در غذاهای هندی و آسیایی استفاده می شود و زردچوبه – به طور خاص ماده فعال زیست فعال آن، کورکومین – طعم گرم و رنگ زرد پر جنب و جوشی را به غذاها می بخشد.

فواید زردچوبه برای سلامتی

زردچوبه و ماده فعال آن، کورکومین، خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی بالقوه ای از خود نشان می دهند. به دلیل نقش آن در مدیریت التهاب، کاهش علائم آرتریت، کاهش کلسترول LDL، ارتقای سلامت پوست و حتی مدیریت علائم التهاب لثه مورد مطالعه قرار گرفته است.

زردچوبه ممکن است به بهبود سطح چربی خون و کاهش کلسترول LDL (“بد”) کمک کند. در میان ۱۲۰ شرکت کننده دارای اضافه وزن در دسته BMI مبتلا به هیپرلیپیدمی، در یک کارآزمایی تصادفی، دوسوکور و کنترل شده، کسانی که عصاره زردچوبه را با ۱.۴ گرم در روز به مدت ۳ ماه مصرف کردند، کلسترول تام، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم و کلسترول تام کمتری داشتند. لیپوپروتئین و تری گلیسیرید با چگالی کم در مقایسه با کسانی که عصاره زردچوبه مصرف کردند. زردچوبه مصرف نکنید. (۱)

زردچوبه همچنین ممکن است به کاهش علائم آرتروز از جمله کاهش درد و بهبود عملکرد مفاصل کمک کند. (۲، ۳) ممکن است به کاهش علائم در آرتریت روماتوئید نیز کمک کند. (۴)

تحقیقات بیشتر نقش زردچوبه را در حمایت از پوست و لثه های سالم نشان می دهد. مطالعات حیوانی اثر کورکومین را در بهبود زخم و جلوگیری از آسیب پوستی ناشی از نور خورشید (به ویژه آسیب پوستی ناشی از UV) نشان داده است. (۵، ۶) شواهد اولیه نشان می دهد که استفاده از آبکش زردچوبه ممکن است در کاهش شدت التهاب لثه و سطح باکتری در دهان موثر باشد! (۷)

در حالی که هنوز اطلاعات بیشتری در مورد فواید زردچوبه وجود دارد، به نظر می رسد استفاده از آن بر روی مواد غذایی در مقادیر معمول مصرف شده از نظر تغذیه ای یک استراتژی هوشمندانه باشد!

نحوه استفاده از زردچوبه

در اینجا ۳ روش منحصر به فرد و خلاقانه برای استفاده از زردچوبه در غذاهایی که قبلاً دوست دارید آورده شده است!

  1. انگور تازه را با زردچوبه بپوشانید: آسان است! انگور تازه را به یک کاسه اضافه کنید، زردچوبه آسیاب شده را روی آن بپاشید و حلقه کنید.
  2. زردچوبه را به پاپ کورن اضافه کنید: دفعه بعد که از ذرت بو داده شده لذت بردید، ۱/۲ قاشق چایخوری زردچوبه آسیاب شده اضافه کنید. زردچوبه فقط طعم لطیفی به آن اضافه می کند و کورکومینوئیدهای ضد التهابی را ارائه می دهد. اگر این میان وعده سالم را روی مبل می برید، به سادگی یک دستمال سفره همراه خود بیاورید – این رنگ زرد پر جنب و جوش ممکن است دستان شما را لمس کند! 😉
  3. زردچوبه را به آب اضافه کنید: به سادگی ۱/۴ تا ۱/۲ قاشق چایخوری زردچوبه آسیاب شده را به دستور اسموتی مورد علاقه خود اضافه کنید. این یک راه ساده برای دریافت بیشتر این ادویه مفید است!

البته می توانید از زردچوبه در غذاهای سنتی هند مانند کاری استفاده کنید. همچنین می‌توانید از زردچوبه در تخم‌مرغ، برنج، کینوآ، سیب‌زمینی‌های سرخ‌شده برگ‌دار، سبزیجات برشته، سوپ‌ها و شیر طلایی استفاده کنید. حتی می توانید از زردچوبه برای تهیه نخود سوخاری استفاده کنید!

زردچوبه را از فروشگاه های مواد غذایی، ادویه فروشی ها یا از مارک های معتبر آنلاین خریداری کنید. من از این محصولات زردچوبه قدردانی می کنم: زردچوبه آسیاب شده، پودر زردچوبه تخمیر شده، پودر زردچوبه، مخلوط شیر طلایی. *

حقایق جالب در مورد زردچوبه

در حالی که کورکومین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است، کورکومین تنها جزء مفید زردچوبه نیست. در واقع، مزایای سلامتی قابل توجهی با سایر اجزای زردچوبه از جمله آلمین، تورمرون و تورمرون مشاهده می شود. (۸)

بنابراین، در حالی که مصرف مکمل‌هایی که کورکومین را به‌عنوان یک محصول مستقل ارائه می‌کند، ممکن است فواید سلامتی هیجان‌انگیزی را به همراه داشته باشد، اما اگر از ادویه به شکل کامل غذا لذت نبرید، احتمالاً برخی از ویژگی‌های مفید دیگر زردچوبه را از دست خواهید داد. غذاهای کامل – و ادویه جات – برای یک برد!

و یک واقعیت جالب دیگر در مورد زردچوبه؟ برای افزایش فراهمی زیستی زردچوبه (یعنی افزایش توانایی آن برای ورود به گردش خون)، اغلب توصیه می شود زردچوبه را با پیپرین، ماده فعال فلفل سیاه، میل کنید. (۹)

خوب، شما اینجا هستید! زردچوبه چیست، فواید زردچوبه برای سلامتی و نحوه استفاده از زردچوبه. امیدوارم این کمک کند! روش مورد علاقه شما برای لذت بردن از زردچوبه چیست؟ برای من کامنت بگذارید تا روش مورد علاقه خود را برای قرار دادن بیشتر زردچوبه در الگوی غذایی خود به اشتراک بگذارم.

و لطفا بدانید که من اینجا هستم تا به شما کمک کنم که بگویید “بله!” برای لذت بردن بیشتر از غذاهای مغذی! در اینجا مشترک شوید تا هرگز ویدیویی را از دست ندهید!

*این پست شامل لینک های وابسته به آمازون است.

منابع:

  1. پاشین، لخانی، جی وی سینگ، آکی فیش، اس کی اوجا، ع.آ. مهدی. “تأثیر زردچوبه (CURCUMA LONGA) بر وزن اضافی چربی: یک مطالعه دوسوکور.” مجله سلامت جامعه هند[Online]، ۲۴.۲ (۲۰۱۲): ۱۱۳-۱۱۷. وب ۱۷ آوریل. ۲۰۱۸
  2. بلکارو جی، سزارون ام آر، دوگال ام، و همکاران. اثربخشی و ایمنی مریوا، یک ترکیب کورکومین-فسفاتیدیل کولین، در طول مصرف طولانی مدت در بیماران مبتلا به پوکی استخوان. Alt Med Rev 2010: 15:337-4.
  3. Belcaro, G., Cesarone, M. R., Dugall, M., Pellegrini, L., Ledda, A., Grossi, M. G., Togni, S., and Appendino, G. A کمپلکس فسفاتیدیل کولین برای مدیریت مکمل آرتریت. Panminerva Med 2010; 52 (2 متمم ۱): ۵۵-۶۲.
  4. Chandran B، Goel A. یک مطالعه آزمایشی تصادفی برای ارزیابی اثربخشی و ایمنی کورکومین در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید فعال. Phytother Res. نوامبر ۲۰۱۲; ۲۶ (۱۱): ۱۷۱۹-۲۵.
  5. Panchatcharam، M.، Miriyala، S.، Gayathri، VS، و Suguna، L. Curcumin با تعدیل کلاژن و کاهش گونه‌های فعال اکسیژن، بهبود زخم را بهبود می‌بخشد. Mol.Cell Biochem. 2006; 290 (1-2): 87-96.
  6. Sumiyoshi, M. and Kimura, Y. اثرات عصاره زردچوبه (Curcuma longa) بر آسیب مزمن پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش B در موش های بدون مو دارای ملانین. گیاه پزشکی. ۲۰۰۹; ۱۶ (۱۲): ۱۱۳۷-۱۱۴۳.
  7. Waghmare، PF، Chaudhari، AU، کرهادکار، VM، و جامخنده، AS ارزیابی مقایسه ای دهانشویه زردچوبه و کلرهگزیدین در پیشگیری از تشکیل پلاک و التهاب لثه: یک مطالعه بالینی و میکروبیولوژیکی. J Contemp.Dent Pract. 2011; 12 (4): 221-224.
  8. Aggarwal، BB، Yuan، W.، Li، S. و Gupta، SC (2013)، زردچوبه بدون کورکومین فعالیت های ضد التهابی و ضد سرطانی را نشان می دهد: شناسایی اجزای جدید زردچوبه. مرکز خرید. کلین دقت تغذیه، ۵۷: ۱۵۲۹-۱۵۴۲.
  9. شوبا، ج.؛ جوی، دی. جوزف، تی. مجید ام، راجندران آر. و Srinivas، B. S. اثر پیپرین بر فارماکوکینتیک کورکومین در داوطلبان حیوانی و انسانی. Planta Med 199; 64 (4): 353-356.