شرایط و ضوابط حذف ادبیات از آزمون


فرزاد گیمی می گوید: من شخصا مخالفتی با حذف دروس عمومی و حتی زبان و ادبیات فارسی ندارم، اما بستگی به این دارد که در ازای این حذف، در مرحله تعیین نمره کل سوابق تحصیلی زبان فارسی باشد. درس زبان و ادبیات با در نظر گرفتن اهمیت جنبه های سیاسی و تاریخی معتقدیم باید به فرهنگ جایگاه ویژه ای داد.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر در گفت وگو با ایسنا، در پی تصمیم حذف دروس عمومی از کنکور، اظهار کرد: این تصمیم بر این اساس است که فرآیند انتخاب پذیرش دانشگاه بر اساس کنکور نیست و علاوه بر آن. یک فرآیند نظارت وابسته به GPA وجود دارد. این تصمیم بر اساس مصوبه هشتصد و چهل و سومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر حذف دروس عمومی و ارزیابی داوطلبان بر اساس فرآیند ارزیابی سطح دانش، توانمندی و توانمندی یکی از معیارهای این طرح اتخاذ شده است. دانشگاهیان متقاضیان برای پذیرش در دانشگاه از طریق نمره کل سوابق تحصیلی و “نمره مجموع آزمون انحصاری” اقدام می کنند.

وی با بیان اینکه اصل فلسفه بازنگری اجرا شده در جلسه ۸۴۳ برای محدود کردن نقش کنکور مثبت است، گفت: کنکور فرآیندی معیوب است که دانش آموزان را در یک سیستم ناقص، یک سیستم ناقص انتخاب می کند. یک آزمون علمی کامل نیست. مبتنی بر سوالات غیر پایه و روش آزمون است، از سوی دیگر نقش علاقه، توانایی و استعداد را در پذیرش دانش آموز کاهش داده است، اما مشکلاتی که در نظام آموزشی کشور وجود داشت، امکان یافتن جایگزین مناسب را فراهم کرد. به آن علیرغم مشکلات کنکور، نباید این کار انجام شود و تمایل به حذف کنکور باید فقط به سطح گفتار محدود شود.

گیمی با اشاره به اینکه مصوبه ۸۴۳ تلاشی برای لغو تدریجی کنکور است، گفت: محدود شدن کنکور به دروس تخصصی و در نظر گرفتن نمره کل سوابق تحصیلی به عنوان عاملی تاثیرگذار در انتخاب پذیرفته شدگان نیز خود را خواهد داشت. تاثیر خود چالش ها و مسائل. همه می دانیم که فرآیند آموزش، آموزش و بررسی نمرات معدل در یک چارچوب انجام نمی شود، به عنوان مثال دانش آموزان در حوزه های مختلف از امکانات متفاوتی برخوردار هستند و عوامل بسیاری در این فرآیند دخیل هستند. بنابراین فرآیند تعیین نمره کل برای سوابق تحصیلی مشکلات و موانعی خواهد داشت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در فرآیند انتخاب دانشجو در دانشگاه ها کنکور (نمره کسب شده از آزمون اختصاصی) نقش اصلی را ایفا می کند، چه درسی از این آزمون اختصاصی حذف شود و چه نشود، چه اتفاقی می افتد. این است که اهمیت این درس به دانش آموزان، مدارس و نظام آموزش متوسطه کاهش می یابد. بی اهمیت بودن درس در اواسط ترم بر کیفیت تدریس و مهارت هایی که از آن درس به دست می آید نیز تأثیر می گذارد.

استاد ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی تاکید کرد: در این تصمیم قرار است بسیاری از رشته ها لغو شود. آموزش، زبان و ادبیات فارسی، زبان عمومی و زبان عربی. هر کدام از این دروس اهمیت خاص خود را دارند، اما درس زبان و ادبیات فارسی علاوه بر اهمیت محتوایی، کارکرد سیاسی و تاریخی نیز دارد. زبان فارسی در هزار سال گذشته به عنوان یک زبان، موزاییک فرهنگی اسلامی- ایرانی و خرده فرهنگ های اقوام مختلف را به هم پیوند داده و یکی از عوامل حفظ هویت ایران در برابر همه موانع و مشکلات سیاسی و اجتماعی بوده است. .

وی بر اهمیت زبان فارسی در تحکیم وحدت ملی، حفظ هویت کشور و ایجاد وحدت بین اقوام مختلف تاکید کرد و افزود: هر گونه افول یا ضعف در حیثیت زبان فارسی طبیعتاً آثار منفی بر امنیت عمومی کشور خواهد داشت. دراز مدت در نتیجه باید مراقب زبان فارسی بود، در حفظ و حراست از این میراث کهن فرهنگی و تاریخی که عامل پیوند بین اقوام و هویت های مختلف بوده، کوشا بود و احساس مسئولیت کرد.

سپس قائمی گفت: همه با این تغییر موافق هستند که اصولاً مثبت است و هدف آن کاهش دور باطل کنکور در روند گزینش دانش آموزان است، اما اگر شکل جایگزینی آن از اهمیت این موضوع می کاهد. ممکن است اثرات منفی قابل توجهی در این مکان داشته باشد، معتقدم باید در خصوص آثار منفی آن اقدامات مناسبی صورت گیرد تا از جایگاه این دوره در بین نسل جدید و فارغ التحصیلان رشته های مختلف کاسته نشود. تا جایی که من می بینم در این طرح هیچ توقع مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است و اگر قرار بود این کار انجام شود چیزی اعلام نمی شد که از نگرانی ما بکاهد.

این شاهنامه پژوه با بیان اینکه چه اقداماتی برای علاقه مندی دانش آموزان به ادبیات می توانیم انجام دهیم، تصریح کرد: این موضوع چند بعد متفاوت دارد. از طرفی بستگی به کیفیت کنکور و ارائه درس ادبیات فارسی در کنکور دارد، آیا این کنکور به بالا رفتن کیفیت تدریس این درس در سیستم آموزشی ما کمک کرده است یا خیر؟ به گفته اکثر کارشناسان، پاسخ منفی است. فرم کنکور و چارچوبی که برای سوالات مستقل از محتوای کتاب های درسی طراحی شده است تا دانش آموز به جای یادگیری بهتر محتوای ادبیات، با مجموعه ای از مهارت های فرعی آشنا شود که به او در کسب نتیجه بهتر کمک می کند. در واقع موفقیت در این آزمون منجر به یادگیری زبان فارسی و ادبیات آن نشد و حتی گاهی فرم آزمون نه تنها به یادگیری ادبیات کمک نمی کرد، بلکه به یادگیری ادبیات آسیب می رساند. تنها خوبی آن این است که اهمیت درس ادبیات را برای دانش آموزان و نظام آموزشی افزایش داد.

وی ادامه داد: محتوای کتاب های درسی مرتبط با ادبیات نه تنها در مقطع متوسطه بلکه در کل دوره تحصیلی دارای ایرادات جدی است و در سال های اخیر بیش از پیش نمایان شده است. البته در طراحی کتب درسی هر نقصی که وجود داشته باشد، خروجی آن را در دانش آموختگان نظام آموزشی به لحاظ تسلط بر زبان فارسی و علاقه به هنر و ادبیات طی سالیان متمادی می توان مشاهده کرد. این روند هر ساله تشدید می شود و ممکن است حذف این مبحث از کنکور و بی اهمیت بودن آن به این روند دامن بزند.

این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: من شخصاً مخالفتی با حذف دروس عمومی و حتی زبان و ادبیات فارسی ندارم، اما بستگی به این دارد که در ازای این حذف، در مراحل تعیین نمره کل سوابق تحصیلی درس زبان و ادبیات فارسی با توجه به اهمیت جنبه های سیاسی، تاریخی و فرهنگی، معتقدیم باید جایگاه ویژه ای در نظر گرفته شود. در واقع طرح جایگزین در کنکور نه تنها باید از اهمیت این مبحث در نظام آموزشی بکاهد، بلکه بسیاری از ایرادات کیفی این مبحث که در کنکور شاهد بودیم را با ایده بهتر و مناسب تری جایگزین کند. برای درمان.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات نظام آموزش متوسطه ما این است که اتکای زیادی به کتاب های درسی دارد. در نظام آموزشی کتاب های درسی، کتاب های درسی و مرجع وجود داشت، اما امتحان، کتاب ها را نیمه مقدس کرد، صرف نظر از محتوای دروس، سؤالاتی از آن کتاب ها استخراج می شود و محتوای این درس ها اهمیت فوق العاده ای پیدا می کند. هر گونه نقصی در کتاب ها خروجی آن را به دانش آموزان می بینم. اگر در فرآیند سنجش سوابق تحصیلی بسیاری از دروس به مهارت تبدیل شود، نتایج بهتری خواهیم گرفت. زبان و ادبیات فارسی یک دوره مهارتی است. مهارت های نوشتن، خواندن و درک متن. اگر همه این مهارت ها جزء فرآیند مدرک تحصیلی و سوابق تحصیلی بود، مانع از کم اهمیت شدن زبان و ادبیات فارسی در نظام آموزشی می شد.

فرزاد قائمی با تاکید بر اینکه این طرح ها نیاز به مطالعه دقیق تری دارد، گفت: این تصمیم طبیعتا از اعتبار این دوره می کاهد و شاید با ضعف دانشجویان در رشته زبان و ادبیات فارسی تاثیر آن در درازمدت نمایان شود. . . اگر اقدامات مناسبی برای حفظ اعتبار زبان و ادبیات فارسی در بین دانش آموختگان صورت نگیرد، دور از انتظار نیست که با افت تحصیلی دانشجویان مواجه شویم. البته ما قبلا با این مسائل مواجه بودیم که در آینده بیشتر هم خواهد شد. اگر قرار است این درس از کنکور حذف شود، باید سازوکاری تعریف شود که بر اساس جنبه های مهارتی باشد نه بر اساس کتاب های درسی.

شرایط و ضوابط حذف ادبیات از آزمون

فرزاد گیمی – استاد دانشگاه

انتهای پیام