درصد دانش آموزان مدارس دولتی در بین «ممتازان امتحان» کاهش یافت/ هشدار تشدید بی عدالتی آموزشی



موضوع عدالت آموزشی و کیفیت مدارس دولتی دغدغه جدیدی نیست. هر ساله برنامه هایی برای ارتقای سطح کیفی مدارس دولتی با نگاهی به مدارک مقدماتی طراحی و اجرا می شود، اما ظاهر ملموس و ملموسی ندارد و نمی توان طعم کیفیت آموزش در همه مدارس دولتی را چشید.

به گزارش ایسنا، نتایج امتحانات نهایی و اعلام وضعیت علمی نفرات برتر کنکور سراسری از جمله نمونه هایی است که می تواند فاصله دانش آموزانی که در مدارس دولتی تحصیل می کنند با سایر مدارس غیردولتی را نشان دهد. از چند سال گذشته که نسبت دانش آموزان مدارس خصوصی در رتبه های برتر کنکور سراسری به وضوح افزایش یافته است، زنگ خطر افزایش بی عدالتی آموزشی به صدا درآمده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در رسانه ها در مورد وضعیت تحصیلی داوطلبان برتر کنکور، «از مجموع ۴۰ داوطلب معرفی شده توسط سازمان سنجش به عنوان داوطلبان برتر، ۲۹ داوطلب در مدارس سمباد، ۹ داوطلب در مدارس غیرنظامی حضور دارند. مدارس دولتی، یک دانش آموز در یک مدرسه دولتی و یک دانش آموز در یک دبیرستان نمونه. آنها یک آموزش عمومی دریافت کردند.»

اگر چه دور از ذهن نیست که دانش آموزان برتر کنکور سراسری در هر رشته ای از دانش آموزان نخبه باشند و تنها با اتکا به نتایج کنکور نمی توان به تحلیل جامعی از وضعیت آموزشی کشور دست یافت، اما عواملی مانند قشربندی آموزش و پرورش را نمی توان در نظر گرفت و تولید نابرابری های اجتماعی و عدالت آموزشی را تا حدی در بروز چنین نتایجی بی اثر و ضعیف دانست، در صورتی که تعداد دانش آموزان ممتاز در کنکور هر سال سمپادی و غیر. – مدارس دولتی در حال افزایش است.

مدارس دولتی در کنکور دست خالی

هر ساله تعدادی از دانش آموزان نخبه به مدارس تیزهوشان می روند و تعدادی دیگر که در این مسابقه شرکت نمی کنند به مدارس غیردولتی خصوصی می روند. خانواده ها هزینه آن را می پردازند و نتیجه می گیرند، اما دانش آموزان مدارس دولتی عادی عقب مانده اند.

در این میان جمعی از کارشناسان و سیاستگذاران حوزه آموزش و پرورش بر این باورند که رشد بی رویه مدارس غیردولتی بدون برنامه و حرکت به سمت قشربندی آموزش و پرورش، جلوه ای از بی عدالتی آموزشی در توزیع نابهنجار برترهاست. داوطلبان کنکور و گروهی دیگر معتقدند که کیفیت پایین آموزش در مدارس دولتی را نباید در رشد مدارس غیردولتی به حساب آورد، بلکه باید کیفیت آموزش در مدارس دولتی مورد توجه جدی قرار گیرد.

اگر فیوز مدارس غیردولتی تخریب شود به مدارس دولتی کمک می شود؟

در همین رابطه احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس کشور درباره رتبه های بالاتر دانش آموزان مدارس غیردولتی در کنکور سراسری گفت: ترتیب المپیاد و کنکور را بررسی کنید، مدارس غیردولتی به اندازه سهمشان وجود دارد. توجه به هر دو بعد کیفی و کمی به ارتقای شاخص های آموزشی کمک می کند. فکر نکنید اگر مدارس غیردولتی خنثی می شدند به مدارس دولتی کمک می شد.

وی تاکید کرد که تقابل مدارس دولتی و غیردولتی باعث افزایش کیفیت مدارس دولتی نمی شود.

به همان دلیل حجت‌الله ونادی، استاد دانشگاه فرهنگیان، کارشناس و پژوهشگر حوزه آموزشی در گفت‌وگو با ایسنا، وی عوامل بی کیفیتی مدارس دولتی و مصادیق بارز نبود عدالت آموزشی در کشور را تشریح کرد و گفت: یکی از دلایل وقوع چنین اتفاقی را می توان در این موضوع جستجو کرد که نظام آموزشی ما ناعادلانه است و ما چنین نکردیم. فرصت های برابر فراهم کند. برای دانش آموزان به صورت نسبی

وی افزود: دلیل دوم این است که کنکور و نحوه پذیرش دانش آموزان ما در کشور راه درستی نیست. چه کنکوری که تاکنون برگزار شده باشد و چه مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که با همین اطمینان ها، بیم از بی عدالتی و تضییع حقوق ادامه خواهد داشت.

«معلم» مؤلفه اصلی کیفیت آموزش

این استاد دانشگاه فرهنگیان مؤلفه اصلی کیفیت آموزش را «معلم» دانست و گفت: ببینید نظام آموزشی ما از نظر تأمین معلم چگونه کار می کند. تامین عادلانه معلمان بسیار مهم است و یکی از شاخص های عدالت آموزشی دسترسی به معلمان است. میزان پوشش تحصیلی ما عدد قابل قبولی است اما از نظر کیفیت و دسترسی به آموزش با کیفیت با چالش های زیادی مواجه هستیم. ما در کشور کلاس هایی داریم که نسبت دانش آموز به معلم ۵۲ به ۱ است. در عین حال، شهرستان هایی داریم که این نسبت ۱۷ به یک است.

فنادی ادامه داد: در یک کلاس ۴۵ دقیقه ای با حضور ۵۲ دانش آموز، در نهایت هر دانش آموز ۵۰ ثانیه فرصت دارد تا با معلم تعامل و گفتگوی خصوصی داشته باشد و در یک کلاس ۱۷ نفره، هر دانش آموز حدود سه دقیقه فرصت دارد تا با استاد مکالمه خصوصی داشته باشد. معلم.. آنجا صحبت کن سه برابر بی عدالتی آموزشی در مدارس دولتی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا معلمان منصوب از نظر صلاحیت و دوره هایی که گذرانده اند یکسان هستند؟ گفت: چند گروه معلم داریم. اولاً معلمانی از طریق کنکور سراسری پذیرفته شده اند که چهار سال درس می خوانند و قبلاً یک دوره آموزش استثنایی چهار ساله دارند. ضمناً قبل از ورود به دانشگاه مراحل مصاحبه و گزینش را طی کرده اند. گروه دوم دانشجویان ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه ورهنگیان هستند که در جستجوی شغل مناسب موفق به اخذ مدرک کارشناسی و شرکت در آزمون استخدامی شده اند. آنها باید یک دوره آموزشی یک ساله را بگذرانند، اما در عمل این دوره ها در کمتر از یک سال به پایان می رسد.

و این کارشناس آموزشی ادامه داد: دسته سوم معلمان سربازی هستند که برای ترک خدمت آمده اند و هدفشان معلمی نیست. گروه چهارم معلمانی هستند که خدمات می خرند و تکلیف بیمه آنها نامشخص است و در دوره ای شرکت نکرده اند اما در موسسات استخدام می شوند. گروه پنجم مربیان نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی بودند که در آموزش و پرورش ثبت نام کردند. حال آیا توانایی و انگیزه و شایستگی معلمان فوق یکی است؟

فنادی تاکید کرد: نظام آموزشی ما در تامین معلم که مولفه اصلی کیفیت، پذیرش دانشجو در دوره های مختلف و کسب نرخ های خوب است، کاملا بی انصافی است.

وی با بیان اینکه معلمی که با حقوق سه تا چهار میلیون تومانی خدمات می خرد و معلم رسمی با حداقل حقوق هفت میلیون تومان از نظر انگیزه کار با هم تفاوت دارند، اظهار داشت: باز هم باید اشاره کنم که سیستم آموزشی ما از نظر امکانات بی انصافی است.

ناکارآمدی سیستم استعدادیابی و هدایت تحصیلی

از طرفی در سنجش و پذیرش دانشجو و از همه مهمتر در هدایت تحصیلی دانشجو چالش داریم. در فرآیند سنجش و پذیرش دانش آموز لازم است به تدریج علایق، توانایی ها، استعدادها و شایستگی های دانش آموزان از ابتدای دبستان شناسایی و در پرونده ای ثبت شود. در این صورت وقتی دانش آموز وارد کلاس دهم می شود می داند کدام مسیر را ادامه دهد.

وی با اشاره به اینکه سیستم استعدادیابی و مشاوره تحصیلی ما به درستی کار نمی کند و دانش جامعی از دانش آموزان نداریم، گفت: سند تحول آموزش پایه در راه حل (۱-۲-۳) مربوط به «طراحی و ایجاد یک جامع است. سامانه مشاوره تحصیلی و شناسایی استعدادهای درخشان به منظور هدایت دانش آموزان به سمت رشته ها و مهارت های مورد نیاز در حال و آینده کشور متناسب با استعدادها، علایق و توانایی های خود. نقشه جامع علمی همچنین «بهبود سامانه مشاوره، استعدادیابی و هدایت تحصیلی کشور» و «طراحی و استقرار سامانه جامع مشاوره، استعدادیابی و مشاوره به منظور هدایت دانش‌آموزان به سمت رشته‌های علمی متناسب با اولویت‌های کشور» تاکید شده است. بر اساس استعداد، علایق، توانمندی ها و اولویت های کشور».

وی افزود: نظام آموزشی ما اکثر دانش آموزان را برای کنکور هدایت می کند و این در حالی رخ می دهد که نگاه جامعی به سوابق تحصیلی نداشته باشیم. با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قصد دارند معدل و سوابق تحصیلی را وارد فرآیند سنجش دانش آموزان کنند، اما آیا آموزش و پرورش ما برای امتحانات نهایی فعلی با امنیت کامل انجام می شود؟ یا در همین کنکور که حساسیت زیادی دارد بحث تقلب و سوال فروشی به حاشیه نرفت؟

این مربی ادامه داد: اکنون بحث «متوسط» اضافه شده و در غیر این صورت حساسیت ها بیشتر شده، امتحانات نهایی محدود به دروس خاصی است و سنجش و پذیرش دانش آموز به طور کامل بر استعداد و مهارت دانش آموزان متمرکز نیست. در چنین شرایطی باید همان روال قبلی ادامه یابد و توانایی انتخاب شایسته ترین افراد برای ادامه تحصیل و خدمت به کشور به درستی انتخاب و استفاده نشود و متأسفانه افراد نه همه آنها، بلکه بخشی از آنها انتخاب می شوند. آنها پول بیشتری داشتند، معلم و مدرسه بهتری داشتند، معدل بهتری داشتند و می توانستند در امتحانات بهتر شرکت کنند.

فنادی تاکید کرد: باید بتوانیم شایسته ترین جوانان را برای ادامه تحصیل انتخاب کنیم تا در آینده خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم بهترین کرسی ها را در دانشگاه ها کسب کنید.

جدا کردن دانش آموزان از یکدیگر نمونه دیگری از بی عدالتی است

وی در بخشی دیگر از سخنان خود تنوع مدارس و جدایی دانش آموزان از یکدیگر را از دیگر مصادیق بی عدالتی، خالی شدن استعداد از مدارس دولتی و افت کیفیت این مدارس دانست و گفت: داریم. تفکیک … تعداد دانش آموزان تحت عنوان تیزهوشان و اعزام آنها به مدارس غیردولتی و اعزام آنها که می تواند بر کیفیت مدارس دولتی تاثیر بگذارد. از طرفی هوش انواع مختلفی دارد و به ریاضیات و … محدود نمی شود و به انواع دیگر هوش اهمیت نمی دهیم.

برخی از دلایل موفقیت دانش آموزان سمپادی و غیردولتی در کسب رتبه های بالاتر در کنکور

این استاد دانشگاه وارنگیان افزود: خدماتی که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پژوهشگاه ها، اردوها و… به دانش آموزان ارائه می شود نیز عمدتاً در شهرها انجام می شود و در روستاها ارائه نمی شود.

فنادی به طور ویژه به برخی از دلایل موفقیت دانش آموزان غیردولتی و بیل در کسب رتبه های بالاتر در کنکور اشاره کرد و گفت: غلبه نگرش به کنکور در مدارس غیردولتی و استقرار. کلاس های کنکور در دوم. بازدید از مدارس غیردولتی و برگزاری اردوهای چند هفته ای ویژه با هدف ارتقای مهارت آموزی، تامین معلم مجرب توسط مدارس خصوصی و غیردولتی و حذف بسیاری از شهرها از مدارس سمباد از جمله عوامل ناهماهنگی و بی عدالتی است. توزیع دانش آموزان مدارس مختلف در کسب رتبه های بالاتر در قبولی های امتحانی.

انتهای پیام