خراسان رضوی بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز دارد



ایسنا/ خراسان رضوی مدیر عامل انجمن توسعه آموزش فنی و حرفه ای خرین گفت: در حال حاضر ۵۸ هزار و ۵۴۷ دانش آموز پسر و ۴۲ هزار و ۶۲ دانش آموز دختر در فرمانداری مشغول به تحصیل هستند. همچنین امسال ۳۲ هزار و ۸۹۵ نفر باید دوره آموزشی خود را طی کنند که از این تعداد ۱۹ هزار و ۷۳۳ نفر در حوزه صنعت آموزش می بینند.

منصوره شریف الحسینی در دومین نشست توسعه و ارتقای آموزش فنی و حرفه ای که شب گذشته ۲ شهرفر در سالن همایش های دانشکده فنی و حرفه ای شهید منتظری برگزار شد، گفت: امید است. موتور است. که ما را به هدفمان می رساند. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ رسانه فارسی زبان ایرانیان را هدف قرار داده اند تا آنها را مستاصل کنند. شاید خبرهای خوبی که امروز از یک گروه کوچک و خیرخواه در سطح شهرستان شنیده می شود برای بسیاری امیدوارکننده باشد.

ایران یکی از کشورهایی است که در زمینه توسعه انسانی شتاب زیادی دارد

مدیر عامل مجمع توسعه و ارتقای آموزش فنی و حرفه ای خرین گفت: دفتر توسعه سازمان ملل متحد دارای یک شاخص چند بعدی به نام شاخص توسعه انسانی (HDI) است که به آن شاخص توسعه انسانی می گویند. این مهم ترین و معتبرترین شاخص بین المللی است که تمامی کشورهای جهان را بر اساس چهار معیار ارزیابی و کشورها را رتبه بندی می کند. بر اساس این شاخص، ایران یکی از کشورهایی است که در توسعه انسانی شتاب قابل توجهی داشته است. این خبر خوبی در میان دغدغه‌های فعلی است و می‌تواند امیدی برای ما باشد تا برنامه‌هایمان را سریع‌تر پیش ببریم.

شریف الحسینی ادامه داد: آژانس بین المللی انرژی هر ساله شاخص انرژی و تاثیر آن بر بهبود زندگی مردم جهان را بررسی می کند. بر اساس تحقیقات این آژانس، ایران دومین کشوری است که شاخص انرژی در آن بر بهبود زندگی مردم تاثیر گذاشته است. این باعث می شود که بهتر برنامه ریزی کنیم تا از آنچه داریم برای ایجاد امید در جوانان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه لازم است فرآیند کارورزی بین صنعت و آموزش پیوند برقرار شود، اظهار داشت: باید توجه داشت که کارورزی مهارت هایی را ایجاد می کند که لازمه آن و به ویژه برای اشتغال آینده است.

شریف الحسینی افزود: با توجه به شاخص توسعه متوازن، تعداد دانش آموزان استانداری هنوز به حد مد نظر سند توسعه نرسیده است. اگر صاحبان صنایع استان شرایط را بر اساس قوانین موجود فراهم کنند و افرادی را که با آموزش تجربه کسب کرده اند به کار گیرند، توسعه اقتصادی استان محقق می شود.

در ادامه رضا حمیدی رئیس انجمن خیرین توسعه و ترویج آموزش فنی و حرفه ای گفت: با گسترش صنعتی شدن کشورها نیاز به آموزش فنی و حرفه ای افزایش یافته است. در اکثر کشورهای دنیا نیروی کار در سه سطح کارگر، تکنسین، مهندس عملی و مجری تعریف می شود اما در کشورهای جهان سوم بعداً به این موضوع رسیدگی شده است. حتی این تسویه حساب در نتیجه عوارض مبتنی بر شواهد با واکنش های منفی مواجه شد.

وی در ادامه با انتقاد از فرهنگ مبتنی بر مدرک در ایران خاطرنشان کرد: استعمار این مشکل را در جامعه ما ایجاد کرده است. اگر به ۱۰۰۰ دندانپزشک نیاز داریم اما ۱۰۰۰۰ دندانپزشک تربیت می کنیم، به کشور خیانت کرده ایم. در سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور به گسترش آموزش فنی و حرفه ای توجه زیادی شده است. در راستای برنامه های اقتصادی کشور، مقام معظم رهبری بر گسترش مهارت های فنی و حرفه ای تاکید کردند.

پایین نگه داشتن سطح تحصیلات در هنرستان ها یک عارضه است

رئیس انجمن ذینفعان توسعه و ارتقای آموزش فنی و حرفه ای با تاکید بر اینکه پایین بودن سطح آموزش محافظه کارانه مشکلی جدی است، ادامه داد: امروزه تعداد زیادی از صنایع کشور و استان از آخرین تولیدات استفاده می کنند. ماشین آلات و دستگاه ها، اما فارغ التحصیل هنرستان با ماشین ۵۰ سال گذشته آموزش دیده، چگونه می تواند در این کارخانه کار خود را انجام دهد؟ هنرستان ها باید به جدیدترین تجهیزات مجهز باشند. در کنار این موضوع، آموزش مربیان مهارتی نیز یکی از ضروریات امروزی است.

حمیدی بیان کرد: کشور ما جزو ۱۰ کشور دارای جاذبه های گردشگری و همچنین از نظر وجود معادن و منابع زیرزمینی جزو پنج کشور برتر جهان است. در زمینه تولید فرش دستباف، زعفران، فیروزه و… نیز ایران جزو اولین ها در جهان است، اما دولتمردان و صنعت گران چندان به این مسائل اهمیت نمی دهند.

وی تاکید کرد: تعداد دانشجویان هنر در هر رشته باید متناسب با نیاز کشور باشد. مقام معظم رهبری تعداد دانشجویان آموزش عالی کشور را متناسب با نیاز کشور نمی دانند. چرا باید دومین کشور از نظر تعداد دانشگاه های دنیا باشیم؟ میزان توجه مسئولان و وزارتخانه های ذیربط به این موضوع چقدر است؟

انتهای پیام