«حکمت حکمرانی» / جستار سیاست فرهنگی مبتنی بر مردم سالاری دینی



فرشاد مهدی پور، معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در روزنامه اینتا از منظر حکمرانی فرهنگی، یادداشتی را در خصوص تبعات انتصاب مقام معظم رهبری منتشر کرد. .

به گزارش اسنا، در یادداشت معاونت مطبوعاتی منتشر شده در سایت KHAMENEI.IR می خوانیم:

رهبر معظم انقلاب با اشاره به انتصاب آقای عباس صالحی به عنوان نماینده ولی فقیه در روزنامه مؤسسه و رسانه، با اشاره به سوابق این روزنامه قدیمی تأکید کردند که «داشتن روزنامه در این سمت باعث می شود. مفید و شاید ضروری بوده و هنوز هم هست.»

مدیریت فرهنگی بر سه رکن مردم و فرهنگ آنها، سرزمین و جغرافیای حکومتی و نظام حکومتی استوار است. در عصر جدید ایران، گفتمان حکومت داری برخاسته از اندیشه مردم سالاری دینی است که توسط حضرت روح الله ایجاد شد و در دوره رهبری کنونی با در نظر گرفتن ویژگی های اصلی آن (یعنی حاکمیت کشور در دست مردم؛ در همه عرصه های زندگی، در علوم، در صنعت، در کسب و کار اساسی، در اداره کشور، در مدیریت بخش های مهم کشور، در اقتصاد و… تصمیم گیری برای انتخاب رئیس جدید مؤسسه اطلاعات، یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌های گروهی دولت، پیامدهای مهمی برای آماده‌سازی امور فرهنگی دارد.

یا نه. مردم به عنوان شاخص اصلی ظهور جمهوری در ایران انقلابی، هواپیمای صاف و یکدست نیستند. مذهب (گاهی مذهب)، نژاد (گاهی قومیت)، جنسیت، تحصیلات، درآمد، گویش (گویش و گاهی زبان) و … زیرساخت فرهنگ و عرصه عمومی را فراهم می کند، چنانکه قرآن می فرماید: مرد و زن و من تو را شعبه کردم و علم را پذیرفتم.» در سه دهه گذشته سعی کرده است برخی به اشتباه جامعه ایران را قطبی کنند، قطبی شدن فرهنگ مردم ناشی از شکاف های سیاسی میان راست و چپ است که با این اختلافات مطابقت ندارد. کار سیاسی ایرانیان که از قدیم به عنوان یک نام/عنوان بوده است.این کارکرد قطبی است که وضعیت مردم را ببیند، درگیری و تلاش برای حذف رقیب، چقدر این تصور مضر است!در مقابل، طبقه بندی مردم ایران را باید طیفی توصیف کرد. زیرا در پس زمینه همه آنها اعتقاد به خدا امری نهادینه و مفروض است و طیف رنگی آن (در مقابل دیدن سیاه، سفید و خاکستری) با در نظر گرفتن غلظت آن حاصل می شود. ایمان، عمق اعتقاد و تعلق به این اندیشه که صلابت ذات مقدس خداوند است. تحلیل این تحلیل را می توان در نمادگرایی شکلی ممکن در مراسم تشییع پیکر سردار سپهبد قاسم سلیمانی، شهید پاسدار مشاهده کرد. .

دوما این افراد در یک زمینه ژئوپلیتیکی وجود دارند. در جغرافیایی که استقلال اولویت اول و جاه طلبی همیشگی کشور از زمان صفویه بود. حدود این جغرافیا بر سه قسم است: تا آنجا که ایران از نظر فرهنگی بر اساس زبان فارسی گسترش یافته است یا تا آنجا که اسلام سیاسی به فرموده امام خمینی رحمه الله امروز به دروازه های تل آویو رسیده است. یا هر جا که بی عدالتی باشد و دعوت به بی عدالتی باشد، گوش دنیا را کر می کنم. هر یک از لایه‌های آغازین طرفدارانی در میان افرادی دارد که طبیعتاً می‌خواهند پیام‌های ترکیب شده با بخش مورد نظر خود را بشنوند. از این حیث، شناخت قشری از مردمی که اسیر عظمت ایران زمین با تأکید بر زبان و فرهنگ آن شده اند، به اندازه سلایق قشر دیگری است که خود را وفادار به اسلام سیاسی می دانند و جان و مال خود را فدای آن می کنند. .

سوم. سیادت در اوج خود برآوردن نیازها و خواسته ها و جهت گیری افراد در چارچوب اکوسیستم فرهنگی آنهاست. در اینجا حفظ و گسترش گفتمان و منابع انسانی، اقتصادی و غیره به چشم می خورد و چون نظام سیاسی از جهات مختلف پخش می شود، حفظ و گسترش آن باید بر اساس همین منابع باشد. این ایده همیشه در سه دهه گذشته از سوی رهبری انقلاب تهیه شده است، چه به خاطر وجود چپ به اصطلاح اسلامی در اوایل دهه هفتاد و چه برای عنوان اصولگرای اصلاح طلب و حتی در بحبوحه نزاع. سال ۱۳۶۷. اعلام سیاست جذب حداکثری و حداقل اخراج. اگرچه برخی در این امانت خیانت کرده اند، اما دو پیام اخیر مقام معظم رهبری در مورد مرحوم آقای محمود داعی نشان داد که ایشان به هیچ وجه نه تنها از سر اضطرار، بلکه با حسن نیت ایشان را در راس آل سجاد قرار نداده اند. اینتا A برای ادامه سیاست حکومتداری.

اصرار بر «تکثر آراء و سلایق سیاسی در میان نخبگانی که به انقلاب و نظام اسلامی اعتقاد راسخ دارند» یک پیشنهاد سیاسی ارزشمند است. تکرار و یادآوری که حاکمیت دین مبتنی بر مردم سالاری دینی را در ستمگر استعمارگر ایران امکان پذیر کرد، پهلوی را سرنگون کرد و جمهوری اسلامی را در سنگین ترین رویداد فرهنگی برپا کرد. حکمت، تکثر و کثرت گرایی را بر اصل وحدت می شناسد و با نظارت مستمر از تضعیف و بسته شدن آن جلوگیری می کند.

انتهای پیام/