آموزش عالی در کشور فاقد عنصر حکمرانی است



ایسنا/ خراسان رضوی یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در نظام آموزش عالی کشور، منافع افراد با مصالح نظام همخوانی ندارد. بنابراین، قضاوت اتفاق نمی افتد. بر این اساس، منفعت کلی حاصل نمی شود.

ابراهیم سوزنچی در پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور که امروز در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شاید بتوان ادعا کرد که در عالی کشور حکمرانی نداریم. تحصیلات. در حکمرانی چهار عمل شامل سیاست گذاری، تنظیم، برنامه ریزی و اجرا وجود دارد که همان نظارت است.

وی با بیان اینکه در آموزش عالی کشور تقریبا سیاست گذاری نمی شود، مقررات گذاری بسیار ضعیف است، برنامه ریزی منفعلانه است اما مدیریت قوی است، ادامه داد: متاسفانه این مشکل در صنعت کشور نیز دیده می شود.

سوزنشی با اشاره به تعداد مدارک مقدماتی در حوزه آموزش عالی گفت: با توجه به این اسناد سوالاتی مطرح می شود که سیاست علمی کشور ما چیست؟ ابزارهای تنظیم ما چیست؟ برنامه آکادمیک ما چقدر فعال و منفعل است؟

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با وجود اینکه نهادهای بالادستی، میانی و مجری وجود دارد، اما مشکل اصلی در کشور ما از نظر سطوح این است که به سراغ نهادهای مجری رفتیم. ارتباط به خوبی شکل نگرفته است و هیچ کس قبول نمی کند که در همان سطح مشخص شده کار کند.

سوزنشی افزود: در حال حاضر کارکرد شورای انقلاب فرهنگی عملا به حل تعارض تبدیل شده است. از سوی دیگر کمیسیون آموزش مجلس نیز فعالیت سیاسی دارد. از طرفی سازمان برنامه و بودجه که منبع اعتبار است کار خود را انجام می دهد. برد intaf عملا بسته است.

وی با بیان اینکه سند تحول دولت با بیانیه گام دوم انقلاب همخوانی ندارد، گفت: اگر به قسمت علمی و پژوهشی بیانیه گام دوم نگاه کنیم، می بینیم که قسمت اول لیست ها و مطالبات رهبری است و بخشی دیگر راهکارهای ارائه شده به ویژه در مسائل علمی و پژوهشی است که بر این مطالبه از سوی جهاد علمی جوانان تاکید شده است.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آیین نامه باید تغییر کند تا همه اساتید دانشگاه در امر تدریس مشارکت داشته باشند. اگر بتوانیم در این راستا کاری انجام دهیم، آنچه را که رهبری می خواهند انجام داده ایم و می توانیم ما را به اوج علم برسانیم.

وی با اشاره به روند ارسال پیام در دانشگاه ها، افزود: از این منظر دانشگاه ها را می توان به سه دسته تقسیم کرد. دانشگاهی با رسالت علمی. دانشگاهی با ماموریت منطقه ای و دانشگاهی با ماموریت آموزشی. بنابراین باید این سه وظیفه را از هم تفکیک کرد و تکلیف دانشگاه ها بر این اساس مشخص شود.

سوزنشی با اشاره به نگاه تلفیقی در حوزه آموزش و پژوهش گفت: دانشگاه مدرن بر اصل یکپارچگی آموزش و پژوهش استوار است. این بدان معناست که ما باید چیزی را که تحقیق کرده ایم آموزش دهیم. ما هم در این مورد ضعیف هستیم.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: چرا انحلال در قلب ارتقای دانشگاه ما و رشد هر استادی فقط برای اوست نه برای دانشگاه؟ نکته شگفت‌انگیز دیگر این است که ارتقای اداری در دانشگاه با ارتقای علمی مرتبط است و مسیرهای رشد موازی مسدود می‌شود.

وی گفت: درست است که یکسری افزایش حقوق در دانشگاه ها صورت گرفته است، اما در واقع اگر نتوانیم مشکل بودجه را در دانشگاه ها حل کنیم، این کشتی روزی موفق می شود. او پیوند حقوق را با عملکرد هم در دانشگاه و هم در دانشکده پیشنهاد می کند، زیرا به نظر می رسد در این زمینه نیز باید تحولات جدیدی رخ دهد.

انتهای پیام